ТЕМА. Однорідні і неоднорідні означення
МЕТА: ознайомити учнів з поняттям про однорідні й неоднорідні означення, формувати вміння знаходити однорідні й неоднорідні означення, правильно розставляти розділові знаки інтонувати речення; розвивати творчі вміння складати речення з однорідними членами та використовувати їх в усному та писемному мовленні, навчити моделювати схеми речень з однорідними членами; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до природи.
ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань
ОБЛАДНАННЯ: підручник Глазова О.П. «Українська мова» 8 клас, таблиця, картки, проектор
Хід уроку
І. Організаційний момент
2.Актуалізація знань. (Завдання спроектоване на дошку або роздане на кожну парту)
Прочитайте текст. Знайдіть однорідні члени речення та узагальнювальні слова, поясніть наявність чи відсутність розділових знаків при них.
Пригадайте і розкажіть, що ви знаєте з теми «Розділові знаки при однорідних членах речення».
Окрасою славнозвісного Воронцовського палацу в Криму є розбитий навколо нього парк, який займає площу 40 гектарів і розміщується амфітеатром*. У парку нараховується понад двісті видів дерев, серед яких можна побачити пальми і лаври, кипариси і маслини, магнолії і платани, калину вічнозелену і рідкісне південноамериканське дерево - араукарія. Парк розбито у пейзажному стилі, їцо не спотворює, а доповнює природу, до якої немов і не торкалася рука людини.
Прибережне шосе поділяє парк на верхній і нижній. Верхній парк насичений природними «родзинками»: суворими кам'яними хаоса** і дзеркальними ставками, фрагментами південного лісу і різновидами прекрасних екзотичних дерев. Усі вони мають поетичні назви: Місячний камінь, Малий і Великий хаоси, Форельне, Дзеркальне і Лебедине озера, Платанова, Сонячна, Каштанова галявини. Нижній парк насаджений у стилі італійських садів епохи Відродження. Тут можна милуватися Фонтаном сліз, джерелом «Котяче око», скелею Айвазовського і терасою левів (3 журналу).
* Амфітеатром - півколом, що підвищується, розширяючись догори. ** Хаос - скупчення, суміш.
МІКРОФОН. Чи доводилося вам бувати у національних природних парках та заповідниках України? Якщо так, розкажіть двома-трьома реченнями з однорідними членами, що ви там побачили.
3. Орфографічна розминка
Розподільний диктант. Прикметники запишіть у дві колонки: 1) ті, що пишуться через дефіс; 2)ті, що пишуться разом.
Одно/бічний, чорно/бровий, ячмінно/житній, криво/бокий, добро/сердний, синьо/жовтий, яскраво/червоний, огне/дишний, стурбовано/розгублений, жовто/гарячий, людино/любний,солоно\кислий, лютнево\брезневий
З других букв прочитаєте закінчення вислову Лесі Українки: «До чистої мети треба йти…». Прокоментуйте його. Яку б синтаксичну роль мали ці слова в реченні? Виберіть ті, які могли б бути однорідними, вибір поясніть,складіть з ними речення (декілька кращих варто записати на дошці).
4.Повідомлення теми і мети уроку
5.Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу
Робота з підручником. Коментоване читання матеріалу на с.170, 172; додаткове пояснення вчителя (за потребою)
Спостереження над мовним матеріалом. Усне виконання вправ 270,271( у сильному класі доречно запропонувати роботу в малих групах – рольову гру «Я – учитель»,у ході якої один учень,визначений учителем, слухає пояснення інших, виправляє, допомагає), 275( крім завдань у підручнику, доречно виконати трансформацію речень – переставити означення, щоб з однорідних вони стали неоднорідними).
Повернімось до складеного на початку уроку речення з, на ваш погляд, однорідними означеннями. Підтвердіть або спростуйте правильність ваших суджень.
6.Осмислення знань у процесі практичної роботи
Виконання вправ 274 (переписати, розставити розділові знаки, пояснити).
Вправа «Додай блиску і об’єму» Оберіть речення, яке б ви хотіли поширити другорядними членами. Перебудуйте його,спробуйте пояснити, чому ви це зробили.
«Вправа з ключем» Випишіть словосполучення з неоднорідними означеннями, потім з однорідними й поставте між ними коми.
Знаний молодий поет, зніяковілий розгублений хлопець, вічний глухий страх, нескінченний безмежний простір, привітний лагідний голос, очманілий поранений кінь, холодна сира погода, довгий літній день, обшморгана гола гілка, чиста прозора вода,столочена витоптана трава, згідливий на все малий чоловічок, холодний осінній вечір, високі вкриті снігом гори.
У кожному словосполученні підкресліть другу від початку букву. З цих прочитаєте закінчення вислову англійського письменника Оскара Уайльда: «Це жахливо важка робота - …». Складіть речення з будь-якими словосполученнями.
Навчальний зоровий диктант. Запишіть текст під диктовку, розставляючи пропущені розділові знаки. Підкресліть і поясніть вивчені пунктограми й орфограми.
Прямо над нашою хатою пролітають лебеді. Вони летять нижче розпатланих обвислих хмар і струшують на землю бентежні звуки далеких дзвонів. Дід говорить що так співають лебедині крила. Я придивляюсь до їхнього маяння прислухаюсь до їхнього співу і мені теж хочеться полетіти за лебедями, тому й підіймаю руки наче крила. І радість і смуток і срібний передзвін огортають та й огортають мене своїм снуванням.
ІІ. Доповніть текст усною розповіддю про свої спостереження над світом природи.
Навчальний зоровий диктант. Запишіть текст під диктовку, розставляючи пропущені розділові знаки. Підкресліть і поясніть вивчені пунктограми й орфограми.
Прямо над нашою хатою пролітають лебеді. Вони летять нижче розпатланих обвислих хмар і струшують на землю бентежні звуки далеких дзвонів. Дід говорить що так співають лебедині крила. Я придивляюсь до їхнього маяння прислухаюсь до їхнього співу і мені теж хочеться полетіти за лебедями, тому й підіймаю руки наче крила. І радість і смуток і срібний передзвін огортають та й огортають мене своїм снуванням.
ІІ. Доповніть текст усною розповіддю про свої спостереження над світом природи.
7.Підсумок уроку
«Скажи по-своєму»
Вибірковий диктант. Виписати однорідні члени речення.
В небі жайворонки в’ються,
Заливаються-сміються,
Грають, дзвонять цілий день,
І щебечуть, і співають,
І з весною світ вітають
Дзвоном радісних пісень.
Ось вони на землю впали,
Щось шепнули їй, сказали
І розтали знов у млі…
І щоб глянути на диво, виглядають полохливо
Перші проліски з землі.
Зачитати виписані слова. Про що йшлося в тексті? Використовуючи записані слова, складіть текст на цю ж тему.
Бесіда-естафета Які означення є однорідними?(учень має право назвати лише одне правило, потім передати слово іншому)
Що дало вам вивчення даної теми?
8.Домашнє завдання Опрацювати матеріал на с.170-172, виконати вправу 276, 1 або 2 завдання ( на вибір)
|