Субота
19.07.2025
06:45
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Сайт учителя української мови та літератури Олійник Світлани Миколаївни
Головна Реєстрація Вхід
Каталог статей »
Меню сайту

Категорії розділу
Мої статті [236]
тести онлайн [0]

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 6

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0


конспекти уроків

РМ. № 13. Особливості будови опису природи. Сполучення в одному тексті різних типів мовлення (розповіді й опису)

РМ. № 14. Докладний усний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами опису природи.

Мета: поглибити знання шестикласників про типи мовлення, їх функції, удосконалити вміння розрізняти тексти-розповіді, тексти-описи і тексти-роздуми, ознайомити з особливостями побудови опису приміщення і природи;удосконалити вміння визначати тему й основну думку висловлювання, його належність до певного стилю; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати типологічний аналіз текстів, в яких поєднано різні типи мовлення (характеризувати їх зміст, структуру, мовні особливості), сприймати й усно відтворювати зв’язне висловлювання.

Обладнання: текст переказу, електронний носій із матеріалами до уроку, мультимедійна дошка, проектор, пам’ятки для дітей.

Тип уроку: урок розвитку мовлення.

Методи і прийоми: бесіда, розповідь, пояснення.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Звучить українська мелодія. На фоні музики – слайд-шоу (українське село), а потім вірш «Вишні» Богдан-Ігор Антонич.

ВИШНІ

Антонич був хрущем і жив колись на вишнях,

на вишнях тих, що їх оспівував Шевченко.

Моя країно зоряна, біблійна й пишна,

квітчаста батьківщино вишні й соловейка!

Де вечори з Євангелії, де світанки,

де небо сонцем привалило білі села,

цвітуть натхненні вишні кучеряво й п’янко,

як за Шевченка, знову поять пісню хмелем

Творча робота

Ви щойно прослухали поезію «Вишні». Дехто з вас пробує писати вірші, але не всі. Та всі вмієте складати сенкани. Складіть і запишіть сенкан «Вишня».

Мозковий штурм

  • Як ви вважаєте, про що ми сьогодні на уроці будемо говорити?

ІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

  • Запишіть у зошити тему уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів

ІV. Виконання практичних завдань творчого характеру

Дослідження-порівняння

Прочитати тексти. Визначити їх типологічну приналежність.

Текст 1

Костик зітхає: ну чого це брат ніколи не хоче обговорити з ним гру? Сам же казав, що він на футболі розуміється, як суддя міжнародної категорії. Потім Костик думає: Олег, звичайно, усе вже обговорив із тренером. На те ж він і тренер. І при цій дум легше: Олег добре знає, як йому грати. Отже, можна зовсім не хвилюватися за нього. Такі м’ячі з «дев’ятки» витягатиме, що стадіон тільки охатиме від захвату. (М. Слабошпицький)

Текст 2

На полі вже починається розминка. Костя стає в Олега за воротами. Йому добре буде видно кожен братів рух.

  • Тільки, щоб я і слова не чув од тебе під час гри, -

гукає йому Олег. І спритно ловить м’яча. – Щоб ти мене не відволікав!..

Наче б Костик сам цього не знає! Наче б він хоче Олегові заважати!

Звичайно ж, мовчатиме, як риба.

Нарешті обидві команди вибігають на центр поля. Привітання, оплески стадіону. А м’яч уже у грі. (М. Слабошпицький)

  • З якою метою у другому тексті введено роздум?

Творче спостереження з елементами зіставлення

  • Прочитайте висловлювання. До якого типу мовлення вони

належать? У якому стилі мовлення вони написані?

Текст 1

До чого ж гарно й весело було в нашому городі! Ото як вийти з сіней та подивитись навколо – геть-чисто все зелене та буйне. А сад було як зацвіте весною! А що робилось на початку літа – огірки цвітуть, гарбузи цвітуть, картопля цвіте. Цвіте малина, смородина, тютюн, квасоля. А соняшнику, а маку, буряків, лободи, укропу, моркви! Чого тільки не насадить наша невгамовна мати. (О. Довженко)

Текст 2

Рельєф дна, як і рельєф суходолу, дуже різноманітний: є на ньому підводні гори і підводні рівнини. У рельєфі дна Світового океану можна виділити такі частини: шельф – затоплені прибережні частини материків з глибинами від 0 до 200 м; материковий схил – це поверхня дна від 200 до 2000 м, що стрімко обривається; ложе Світового океану – глибинна частина дна. Вона нерівна. В ложі Світового океану виділяють підводні хребти та глибинні підводні рівнини. (З підручника)

Фізкультхвилинка

Колективне опрацювання теоретичного матеріалу за підручником

V. Узагальнення зробленого на уроці

Вибірково-розподільний диктант

  • Згрупуйте заголовки текстів за типами мовлення.
  1. Лелека. 2) Дивовижна людина. 3) Легенда про щастя. 4) Спогад.

5) Що таке канікули? 6) У чому сенс життя? 7) Чи може бути людина щасливою? 8) Олександр Довженко. 9) Роздуми художника. 10) На відпочинку в таборі. 11) Ярослав Мудрий. 12) На шляху до екологічної катастрофи. 13) Володимирський собор. 14) За селом. 15) Степ у передранішній тиші. 16) Батьківська хата.

- За якими заголовками можна визначити, що текст може поєднувати різні типи мовлення?

- Назвіть заголовки, у текстах яких має міститися: а) опис приміщення; б) опис природи.

IV. Самостійна робота з текстом для сприймання й усного відтворення

► Прослухати текст. Визначити тему висловлювання. Дібрати заголовок. На Дінці я мав свій затишний куточок, де любив вудити рибу. Над урвищем, біля самої води, росли осики й похилі верби. Далі вгору йшов не дуже густий дубняк, місцями траплялись берези, бересток, дикі груші. Дерева відбивались у воді, у зеленій глибині річки. Берег заріс кущами верболозу і пасльоном.

А на другому боці лежали іскристі, рівні луки.

На світанку клювали невеликі лящі та язі. Але, захопившись красою теплого ранку, я проґавив кілька разів рибу і перестав стежити за поплавцями.

Чудесний вересневий день починався пташиним співом. Я люблю ці останні сухі, теплі дні.

Повітря прозоре й тихе, тільки ледве помітно парує вода. Ось про-сюркотіла крилом качка над головою і зникла в імлі, за деревами. Вона полетіла з поля на Біле озеро днювати.

На гілці, над самою водою, завмер водомороз, похиливши вниз дзьоб. Він сидів нерухомо і здавався вирізьбленим з дорогого каменю, немов штучна іграшка. Раптом ця красива пташка хлюпнула у воду, сховалась на мить і, зразу вихопившись, помчала над водою з різким свистом, схожа на синю стрілу.

Тиша… Викинувся короп і ляснув по воді. Я здригнувся і пошкодував, що така рибина не вчепилась на гачок моєї вудки.

Риба почала грати, пішла на поверхню, значить, уже навряд чи клюватиме.

Я взяв малу вудку, сів у човен і поплив на другий берег Дінця, на луг. Там є чудова, тиха затока з химерним плетивом куширу, з заростями латаття, стрілолистом. В цій затоці можна легко наловити краснопірок, плотвички, язенят, а іноді й окунь смикне (О. Копиленко, 238сл.).

► Довести, що текст належить до розповіді з елементами опису: указати на речення, що містять розповідь, і речення, в яких подається опис природи.

► Самостійне складання плану тексту.

Орієнтовний план:

1. Затишний куточок на Дінці.

2. Захопившись красою теплого ранку.

3. Качка просюркотіла над головою.

4. Водомороз над самою водою.

5. Риба почала грати.

6. На другому березі Дінця.

Лексико-фразеологічна робота

► Які назви дерев (кущів) і види риб згадуються в тексті? Які з них вам невідомі?

Дерева: осика, верба, дубняк (дубова памолодь), береза, бересток (листяне дерево з коричнево-сірою корою й овальними, загостреними на кінці листками), дика груша.

Кущі: верболіз, паслін, кушир, латаття, стрілолист. Види риб: лящ, язь, водомороз, короп, краснопірка, плотвичка, окунь.

► Пояснити значення слова урвище. (Урвище — стрімкий, прямовистий схил чого-небудь, глибоке провалля, звичайно між горами.)

V. Усне переказування тексту

Скласти усний докладний переказ тексту відповідно до плану.

VІ. Підсумок уроку

  • Любіть свій рідний край, знайте та шануйте його історію, бо в народу, який не знає свого минулого, немає майбутнього.

VІІ. Оцінювання роботи учнів на уроці

VІІІ. Домашнє завдання

1група. Виписати з художньої літератури текст, в якому поєднано: а) розповідь з описом; б) розповідь з роздумом. Охарактеризувати мовні особливості тексту.

2 група. Скласти узагальню вальну таблицю «Типи мовлення».

 

 

Категорія: Мої статті | Додав: svitlanaolijnik1976 (28.01.2019)
Переглядів: 50 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт

Пошук

Друзі сайту