Поширені й непоширені однорідні члени речення. Смислові відношення між однорідними членами речення (єднальні, протиставні, розділові). Кома між однорідними членами речення
Мета:
- поглибити знання восьмикласників про однорідні члени речення;
- сформувати загальнопізнавальні вміння знаходити однорідні члени речення та визначати їх вид, аналізувати зв’язок між ними (сполучниковий, безсполучниковий чи змішаний), а також смислові відношення, правильно розставляти розділові знаки та інтонувати речення з однорідними членами; розвивати творчі вміння складати речення з однорідними членами та використовувати їх в усному та писемному мовленні, навчити моделювати схеми речень з однорідними членами;
- за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти естетичному розвиткові особистості восьмикласників засобами краси природних надбань.
Правопис: кома між однорідними членами речення.
Лексикологія: засвоєння нових слів.
Культура мовлення і стилістика: правильна побудова речень з однорідними членами з використанням сполучників; дотримання правильної інтонації в реченнях з однорідними членами з різними видами зв’язку.
Текст (риторичний аспект): використання однорідних членів речення в текстах художнього стилю.
Міжпредметні зв’язки: однорідні члени речення як засіб художньої виразності (література).
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. Психологічна настанова й внутрішня мотивація щодо вивчення розділу «Речення з однорідними членами». Ознайомлення учнів із ходом навчальної діяльності.
2. Уведення школярів у спроектоване поняттєво-термінологічне поле: учитель пропонує восьмикласниками звернути увагу на основні поняття теми
Однорідні члени речення:
поширені й непоширені;
зв’язок:
сполучниковий, безсполучниковий, змішаний
ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Оголошення епіграфа
Перлами, росою, сонцем, далиною вмиваються поля
В. Сосюра
ІV. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок восьмикласників
Робота з текстом (спостереження над реченнями з однорідними членами у зв’язному висловлюванні)
- Прочитати текст. Дібрати заголовок у вигляді словосполучення. Визначити основну думку тексту і тип мовлення. Аргументувати свою відповідь. Поміркувати, що мав на меті автор, змальовуючи цю картину. Доповнити текст власними спогадами про красу осінньої природи.
Під осінніми високими зорями затихають оселі, і тепер стає чутнішою мова роси, напівроздягнених дерев і вчорнілих задуманих соняшників, що вже не тягнуться ні до сонця, ні до зірок.
Мене все життя ваблять і хвилюють зорі — їхня довершена і завжди нова краса, і таємнича мінливість, і дивовижні розповіді про них. Та й перші спогади мого дитинства починаються з зірок.
І тепер, проживши піввіку, я згадую далеке вечірнє стависько, потемнілі в жалобі трави, що завтра стануть снігом, велетенські шоломи копиць, останній срібний дзвін коси і перший скрип деркача, і соняшник вогнища під косарським таганком, і пофоркування невидимих коней, що зайшли в туман, і тонкий посвист дрібних чирят, що струшують зі своїх крилець росу, і дитячий схлип річки, у яку на все літо повходили м’ята, павині вічка, дикі півники, та й не журяться, а цвітуть собі (За М. Стельмахом).
- Знайти однорідні члени і визначити, за допомогою яких сполучників вони поєднуються. Пояснити розділові знаки в реченнях з однорідними членами.
- З’ясувати орфограми у виділених словах. Навести власні приклади.
- Скориставшись тлумачним словником, визначити лексичне значення слів копиці, деркач, таганок, чирята.
V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
Проблемне вивчення навчального матеріалу на основі одержаних у попередніх класах знань
- Пригадати відоме вам про однорідні члени речення. Розглянути таблицю і дати відповіді на запитання:
1. Що називається однорідними членами речення?
2. Які члени речення можуть бути однорідними?
3. Які ознаки мають однорідні члени речення?
4. На які запитання відповідають однорідні члени речення?
5. Визначити вид однорідних членів речення із тексту попереднього завдання й назвати їх ознаки.
Однорідні члени речення
|
Головні
|
Другорядні
|
Види однорідних членів речення за їх синтаксичною функцією
Ознаки однорідних членів речення
|
підмети
присудки
1. Виступають одним членом речення.
2. Зв’язані з одним членом речення
|
додатки
означення
обставини
1. Виступають одним членом речення.
2. Відповідають на одне запитання.
3. Залежать від одного головного члена в реченні
|
- Скласти висловлювання в науковому стилі про однорідні члени речення.
Коментар учителя. Вимовляються однорідні члени речення з відповідною інтонацією: а) переліку: Лелеки щовесни прилітали, виводили діток, знову відлітали (В. Земляк); б) протиставлення: Тужлива пісня зринає з сопілки, та не розважа сумного серця…(М. Коцюбинський). Однорідні члени речення бувають: а) поширеними (мають при собі залежні слова): Починалося нове життя з новими стосунками, з новими інтересами (О. Гончар); б) непоширеними: Старезний, густий, предковічний ліс на Волині (Леся Українка).
Лінгвістичне дослідження на основі аналізу тексту
- Прочитати текст мовчки. Записати по пам’яті ключові слова і словосполучення та переказати текст. Дати відповідь на запитання, сформульоване автором у заголовку до тексту і в останньому реченні.
ЩО МИ ЗНАЄМО ПРО ПІДСНІЖНИКИ?
Уже почали з’являтися перші підсніжники - провісники початку весни. А що ми про них знаємо? Виявляється, підсніжники — дуже давні квіти. Їм понад 300 мільйонів років! Вони росли ще тоді, коли на землі жили динозаври.
Підсніжники з’явилися дуже давно, тож про їх виникнення складено багато легенд.
Так, слов’янська легенда стверджує, що одного разу баба Зима зі своїми супутниками Морозом і Вітром вирішили не пускати на землю Весну. Але сміливий Підсніжник випростався, розправив пелюстки й попросив захисту в Сонця. Сонце помітило квіточку й відкрило дорогу Весні.
Є й така стародавня легенда, у якій йдеться про те, що Бог вигнав з раю Адама та Єву, йшов сніг, і Єва змерзла. Їй на втіху кілька сніжинок перетворилися на ніжні білі підсніжники. Єва зраділа і зрозуміла, що незабаром потепліє. Відтоді підсніжник уважають провісником тепла.
Цікаво, що ж допомогло підсніжникам вистояти з давніх пір і до сьогодні та як удалося пристосуватися до навколишнього середовища? (За Т. Видайко).
- Назвати речення з однорідними членами. Якою частиною мови вони виражені? До якого слова в реченні відносяться? З’ясувати зв’язок між однорідними членами речення. Визначити їх синтаксичну роль.
- Зробити фонетичний розбір виділених слів. Увести їх у речення з однорідними членами.
Колективна робота з таблицею
- Розглянути таблицю й розказати про відношення між однорідними членами речення, що поєднуються за допомогою сполучників сурядності.
Коментар учителя. Між однорідними члени речення може бути зв’язок: 1) безсполучниковий: Галя швидко вдяглася, вийшла до вітальні (Ю. Збанацький); 2) змішаний (перелічувальна інтонація і сурядний сполучник): Любіть травинку, і тваринку, і сонце завтрашнього дня, вечірню в попелі жаринку, шляхетну інохідь коня (Л. Костенко); 3) сполучниковий: Радість і чудо найбільше для людини — її рука (П. Загребельний).
ІV. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загальнопізнавальних і творчих умінь з теми
Конструктивне завдання (реконструювання речень з метою поширення їх однорідними членами)
- Прочитати виразно вірш. Назвати художні засоби, використані поетесою в поданому тексті. Поміркувати, з якою метою письменниця їх використала. Аргументувати свою думку рядками з вірша.