Дата ____/_____/_____ Клас __________ Прізвище вчителя ______________________________
Урок 44
Число іменників. Іменники, що мають форму тільки однини або тільки множини.
Збірні іменники
Мета: повторити й систематизувати знання учнів про число іменників; дати відомості про іменники, що вживаються тільки у формі множини, та збірні іменники; розвивати вміння вживати іменники у формі однини та множини, а також збірні іменники у власному мовленні
Очікувані результати: учні знаходять іменники в реченнях, визначають цю частину мови за допомогою запитання; визначають число іменників.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал
Тип уроку: комбінований.
- I. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
Вправа-змагання «Хто більше?».
Запишіть слова — назви почуттів і рис характеру, які кожен повинен виховувати в собі.
Зразок: любов, щирість, порядність...
— Чи вживаються ці слова в множині?
- II. Актуалізація опорних знань учнів
- Перевірка домашнього завдання.
- Лінгвістична гра.
Дайте відповідь на запитання одним словом — іменником спільного роду.
— Хто цурається фізичної праці, чорної роботи?
— Хто любить багато говорити, базікати?
— Як називають вередливу людину?
— Хто крутить іншим голови, морочить інших?
— Як назвати неврівноважену людину, вчинки якої позбавлені розсудливості?
— Як називають неслухняну дитину?
Довідка: білоручка, базікало, вереда, крутиголова, зайдиголова, неслух.
- III. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
- Слово вчителя.
План пояснення нового матеріалу
- Зміна іменників за числами.
- Збірні іменники.
- Іменники, що вживаються тільки у формі однини або множини.
- Робота з підручником.
- Опрацювання теоретичного матеріалу
- Виконання вправ і завдань
- Тренувальна вправа.
Прослухайте тексти. Випишіть окремо іменники: а) однини; б) множини; в) ті, що вживаються лише в однині; г) ті, що вживаються лише в множині.
А навколо ярмарок у повному розпалі. І якого тільки добра не навезли сюди торговці: тут і мануфактура, і готові піджаки, штани, костюми, сорочки, хустини, гребінці, намисто, обіддя для коліс, діжки добротні дубові, цвяхи, коси, серпи, граблі, відра, кінська упряж, бублики, медяники, конфети, квас, ковбаси, телята, жива та бита птиця, вівці, кози…
(А. Шиян)
Співи, танці, жарти, ігри в горюдуба, довгої лози, челика, жмурки, гра на сопілці, ріжках, гуслях, грім бубнів, різні витівки й пустощі — чого тільки не набачилася й не наслухалася темна, таємнича купальська ніч...
(В. Малик)
- Пояснювальний диктант.
Визначте, від яких іменників можна утворити множину, а від яких — ні. Поясніть, чому.
Доброта, глибина, лічба, щедрість, квасолиння, бджола, буряк, взуття, міліція, студент, студентство, кіннота, радість, жінка, жіноцтво, Дніпро, ясен, хліб, бій, океан, гордість, сум, ворона, сало, пісок, цемент, камінь, каміння, автобус, закон, милосердя, олія, Опішня.
- IV. Закріплення знань, умінь і навичок
- Самостійна робота.
- Розподільний диктант.
У три стовпчики запишіть іменники, що вживаються: тільки в однині, тільки в множині, незмінювані.
Радощі, врода, Київ, хід, чорнило, масло, гіпс, мед, малювання, Афіни, ательє, метро, двері, кіно, шимпанзе, таксі, поні, пюре, лещата, вила, ножиці, сходи, купе, депо, окуляри.
- V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
- Вивчити теоретичний матеріал
- Виконати вправи
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
— Що найцікавішим для вас було сьогодні на уроці?
|