П`ятниця
18.07.2025
17:15
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Сайт учителя української мови та літератури Олійник Світлани Миколаївни
Головна Реєстрація Вхід
Каталог статей »
Меню сайту

Категорії розділу
Мої статті [236]
тести онлайн [0]

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 6

Статистика

Онлайн всього: 4
Гостей: 4
Користувачів: 0


конспекти уроків

Відмінювання дробових і збірних кількісних числівників.

Мета:

· навчити учнів відмінювати та правильно писати кількісні числівники (цілі);

· з'ясувати особливості відмінювання дробових, збірних і неозначено-кількісних числівників;

· сформувати навички правильного узгодження числівників з іншими частинами мовами, правильного утворення форм числівників і вживання їх у мовленні; розвивати логічне мислення школярів, уміння працювати з підручником та іншими науковими джерелами, виділяти головне, зв'язно висловлювати свої думки, аналізувати й порівнювати явища;

· мовну, соціокультурну та комунікативну компетентності;

· виховувати любов до праці, навчання.

Не талант знати — талант працювати.

Прислів'я

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань

Фронтальне опитування

— Яка частина мови називається числівником?

— На які розряди за значенням поділяються числівники?

— Назвіть розряди числівника за будовою. Наведіть приклади.

— Яка синтаксична роль числівника в реченні?

— Як відрізнити числівники від іменників, що мають числове значення?

—Які ви знаєте особливості узгодження іменників чоловічного роду з числівниками два, три, чотири?

II. Оголошення теми, мети й завдань уроку.

Мотивація навчальної діяльності

III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

Пояснення вчителя

(Розповідь про відмінювання числівників із використанням узагальнювальної таблиці 1.)

VIII. Збірні — як відповідні кількісні числівники

Кільканадцять, кількадесят — як числівник п'ять

IX. Дробові

Чисельник — як кількісний числівник

Знаменник — як прикметник у множині або як порядковий числівник

X. Півтора, півтори, півтораста — не відмінюються

У складених кількісних числівниках — відмінюються всі частини, у складених порядкових — лише останнє слово

Самостійна робота з підручником

1. Прочитайте в підручнику правило, виділіть у тексті головне. Вивчіть правило.

2. Складіть план вивченого, картку-пам'ятку, доберіть приклади.

3. Складіть зв'язну усну розповідь на тему «Відмінювання кількісних числівників».

Робота в парах

Прочитайте вголос арифметичні дії. Чи відчуваєте ви труднощі у вимові? Поміркуйте, у зв'язку з чим це відбувається. Як відмінюються складені числівники?

 

127 + 83

734 + 16

978 + 26

12,5 + 8

362 + 21

493 + 99

1975 + 18

1607+ 19

 

Колективний аналіз таблиці

Розгляньте таблицю 2. ь у числівниках

Таблиця 2

5, 6, 9—20, 30

У кінці слова в називному відмінку: п'ять

3—6, 9—20, 30, 50—80

Перед закінченням у непрямих відмінках: трьох, але чотирма

Письмова робота

Запишіть подані числівники словами.

10 копійок, 17 кімнат, 20 малятам, 5 сорок,30 учнями.

IV. Засвоєння нових знань у процесі практичної роботи

Усне творче завдання

Прочитайте фразеологізми. Якими словами-синонімами їх можна замінити? Використайте слова з довідки.

В один голос, в один момент, в одну думку, з одного маху, на один аршин, один як палець.

Довідка: однаково, одностайно, дружно, миттю, самотній, одноразово.

Завдання-змагання

1. У цьому змаганні переможе той, хто найшвидше і найкраще вимовить усі скоромовки. Дві з них вивчіть напам'ять.

2. Знайдіть у скоромовках кількісні числівники.

Визначте відмінок кожного. Провідміняйте виділені словосполучення. Поясніть правопис числівників.

1) Учотирьох черепашок четверо черепашенят.

2) Хитру сороку спіймати морока, а нас сорок сорок — сорок морок.

3) Дрова рубали два дроворуби.

4) П'ять п'ятаків, на кожному п'ятаку ще по п'ятаку.

«Загадкове» завдання

Відгадайте загадки. Назвіть у них числівники.

1) Що то за птах, що на вісьмох ногах? (Павук.)

2) Сидить баба серед літа в сто сорочок одіта. (Капуста.)

3) Плету хлівець на четверо овець. (Рукавичка.)

4) Іде років двісті, стоїть на місці, лічить людський вік, а не чоловік. (Годинник.)

5) Тисяча тисяч бондарів роблять хати без дворів. (Мурашки.)

Коментоване письмо

Прочитайте і запишіть числівники. Поясніть орфограми.

Шіст.., шіст..ох, двадцятьох, вісімнадцятьма, тридцят.., чотир.ма, тр..ма, вос..меро.

Творча самостійна робота

Запишіть цифри словами.

Сума чисел дорівнює 224; до 27 додати; від 397 відняти 123; від 3592768 відняти 127.

Словниковий диктант

П'ята, сім, вісім, дев'ять, перший, двісті тридцять шість, дев'яти, тридцять.

V. Підсумок уроку

Бесіда

— Як відмінюються прості кількісні числівники?

Наведіть приклади паралельних форм.

— Які особливості відмінювання складних числівників?

Наведіть приклади.

— Назвіть числівники, що відмінюються як іменники відповідної відміни. Чи мають вони паралельні форми?

— Які числівники в родовому, давальному, орудному й місцевому відмінках мають закінчення а?

— Як відмінюються дробові числівники?

Категорія: Мої статті | Додав: svitlanaolijnik1976 (03.04.2019)
Переглядів: 47 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт

Пошук

Друзі сайту