Урок №
СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ З РІЗНИМИ ВИДАМИ ЗВЯЗКУ (УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ МАТЕРІАЛУ)
Мета: узагальнити й систематизувати знання з розділу «Складне речення з різними видами зв'язку» , сформувати цілісну систему особистих знань учнів з теми, структурувати вивчений теоретичний матеріал, удосконалювати пунктуаційні вміння й навички; розвивати творчі вміння самостійно розв'язувати нові пізнавальні завдання; удосконалити мисленнєві дії аналізувати, порівнювати, систематизувати й узагальнювати, доводити й обґрунтовувати тощо; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу розвивати спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини.
Внутрішньопредметні зв'язки:
Культура мовлення і стилістика: інтонація складних речень з різними видами зв'язку; синоніміка складних синтаксичних конструкцій з простими.
Текст (риторичний аспект): складні речення з різними видами зв'язку в текстах публіцистичного стилю.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації вивченого.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Ознайомлення дев'ятикласників з темою, метою й завданнями уроку
III. Узагальнення й систематизація теоретичних положень з теми
IV. Виконання системи практичних завдань на узагальнення практичних умінь і навичок
Творче спостереження з елементами аналізу
► Прочитати мовчки текст. Визначити його стильову й типологічну будову. Проаналізувати складні синтаксичні конструкції, ужиті у висловлюванні (визначити структуру, виділити засоби зв'язку). Накреслити рівневі схеми.
Не буде великим перебільшенням сказати, що астрономія — одна з найдавніших наук на Землі: спостереження положень Сонця, Місяця та найяскравіших зір на небосхилі були конче необхідні вже першим племенам при їх далеких мандрах у пошуках родючих земель або багатих живністю лісів, першим хліборобам для прогнозування розливів річок, повеней чи посух.
Важко переоцінити важливість астрономічних знань у наш час для пошуку відповідей на загрози сьогодення — зміни клімату, кометно-астероїдну небезпеку, сонячну активність тощо.
Астрономія — дуже специфічна наукова дисципліна, бо мало знайдеться наук з таким велетенським просторово-часовим масштабом обхвату своїх володінь — від глибин мікрокосмосу до таких глибин у просторах макрокосмосу, куди спроможні заглянути лише найпотужніші сучасні телескопи.
А чого варті намагання астрономів заглянути в незбагненні для нашого розуму у най-най-перші моменти творення Всесвіту — і водночас зазирнути на N мільярдів років наперед — у найнайостанніший момент його існування.
Дехто з астрономів, жартуючи, стверджує, що саме бажання наших предків наблизитися до зір, до зоряного неба спонукало їх випростатися, зіпнутися на ноги — справді, так простіше милуватися небом...
Здавалось би, можливість цікавитися астрономією мають всі без винятку шість з гаком мільярдів землян. Так, адже об'єкти дослідження астрономії — зорі, планети, галактики — щоночі перед ними, не потрібно мати спеціальної лабораторії чи унікального обладнання
(3 виступу президента Української астрономічної асоціації Я. Яцківа).
► Пояснити вжиті в складних синтаксичних конструкціях розділові знаки за допомогою пунктуаційних правил.
Пунктуаційний практикум
► Записати текст, розставляючи потрібні розділові знаки. Дослідити синтаксичну організацію висловлювання. Знайти складну синтаксичну організацію. Визначити вид її. Накреслити рівневу схему.
Третє тисячоліття час змін епоха нових ідей і більш досконалих розробок винайдення таких речей про які досі не було відомо формулювання найновіших теорій. Багато чого ще й досі залишається незрозумілим ще є що досліджувати є що доводити та навіть спростовувати. Цей час дасть нам а можливо і нашим нащадкам величезну кількість найновітніших концепцій і поглядів. Цю історію вже творитимуть нові постаті проте у нашій пам'яті назавжди залишаться ті чий внесок дав початок цим змінам і ми із вдячністю будемо згадувати їх ще не одне століття (П. Царенко).
► Зробити письмовий синтаксичний розбір складної синтаксичної конструкції, ужитої в тексті.
► Зробити усний пунктуаційний аналіз записаного тексту, скориставшись алгоритмом.
Алгоритм пунктуаційного розбору речення
Дослідження-відновлення
► Відновити речення з різними видами зв'язку: вставити потрібні за змістом засоби зв'язку (сурядні сполучники, підрядні сполучники чи сполучні слова). Визначити смислові відношення між частинами складних синтаксичних конструкцій. 1. Далекі дзвони гуділи в ясному повітрі тихо й мелодійно, ... здавалося, ... то дзвенить золото сонця. 2. Проте Андрій плекав таємну надію, ... все минеться якось ... жінка не зачепить. 3. У вікна било полудневе проміння, ... видко було, ... цілим морем пливли кудись ще зелені ниви, дев'ятсот десятин панського поля, ... спускалося часом у балку, а потім здіймалося знову, як хвиля. 4. Челядь гуляє на майдані; старі гомонять під ворітьми, ... в Маланки звичайні гості — думи. 5. Одна тільки хвиля одділяла минуле од того, ... сталось, ... здавалось, ... проминула вічність, ... попереднє раптом впало у прірву, ... щось порвалось і увільнилось од пут (З те. М. Коцюбинського).
► Дослідити структурну організацію складних синтаксичних конструкцій. Накреслити схеми.
Лінгвістична діагностика
► Записати складну синтаксичну конструкцію. Визначити її структурні частини, підкресливши граматичні основи. Розставити потрібні розділові знаки.
Страшенне дуб'я гордо повиганяло свої голови вгору широко розпросторило гілки на всі боки гінка бугилова та широколисті лопухи примостилися коло їх у холодочку по широких полянах молода ліщина з жовто-зеленим листом гріється на сонячній спеці на низах кущі темно-зеленої калини посхиляли віти додолу по їх солов'ї неугавні засіли безперестанно несеться їх щебетання впродовж усього лісу невеличкі пташки сперечаються з ними своїми піснями прицмокує в чорнобилі кропив'янка щось белькоче чижик з високого вязу віщує літа сива зозуля жовтобрюха іволга перегукує з одудом а з кущів ліщини йде-несеться важке горличчине туркотання (Панас Мирний).
Виконати тестові завдання
1. Зі скількох частин складається складна синтаксична конструкція?
Ключ. Страшенне дуб'я гордо повиганяло свої голови вгору, широко розпросторило гілки на всі боки; гінка бугилова та широколисті лопухи примостилися коло їх у холодочку; по широких полянах молода ліщина з жовто-зеленим листом гріється на сонячній спеці; на низах кущі темно-зеленої калини посхиляли віти додолу; по їх солов'ї неугавні засіли, безперестанно несеться їх щебетання впродовж усього лісу; невеличкі пташки сперечаються з ними своїми піснями — прицмокує в чорнобилі кропив'янка, щось белькоче чижик з високого вязу, віщує літа сива зозуля, жовтобрюха іволга перегукує з одудом, а з кущів ліщини йде-несеться важке горличчине туркотання (Панас Мирний).
Творче конструювання (робота в міні-групах)
► Об'єднавшись у міні групи (4-5 учнів), з поданих речень утворити складні синтаксичні конструкції. Пояснити типи зв'язку між частинами й визначити модель структурної організації речень.
Група 1
1. Вечоріло.
2. Ми в'їхали в місто.
3. Дорога повз фортецю захрясла підводами.
4. Десь здіймався гуркіт, гомін, дзвони, чудне клекотіння.
Група 2
1. Сонце прикрашає путь кораблеві.
2. Без жалю віддає небо всі свої кольори грайливому морю.
3. Мінливе, зрадливе, тільки небу вірне море відбиває всі ці дивовижні барви.
Група З
1. Життя людське схоже на криницю.
2. Чим довше живе людина, тим глибша криниця.
3. Глибина в ній незмірна.
4. Вода чиста, джерельна, без каламуті та жабуриння.
Група 4
1. Тихо в лісі.
2. Не колихнеться найтонша гілочка.
3. І раптом у цю тишу ввірвався далекий, ледь вловимий шум.
4. Він наближався до дороги.
5. Сонце сховалося.
► Визначити тип мовлення кожного речення (опис, розповідь, роздум). Свій вибір обґрунтувати.
► Яка смислова й стилістична роль поданих складних синтаксичних конструкцій?
► Простежити структурний зв'язок умовно простих речень у складному з різними видами зв'язку. Звернути увагу на їхню змістову й тематичну єдність. Яка основна думка речення? Чи кожна наступна частина додає до -сказаного щось нове?
V. Рефлексія