П`ятниця
18.07.2025
13:21
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Сайт учителя української мови та літератури Олійник Світлани Миколаївни
Головна Реєстрація Вхід
Каталог статей »
Меню сайту

Категорії розділу
Мої статті [236]
тести онлайн [0]

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 6

Статистика

Онлайн всього: 2
Гостей: 2
Користувачів: 0


конспекти уроків

РМ № 14-15. Контрольний вибірковий письмовий переказ тексту наукового стилю

Мета: перевірити рівень сформованості мовленнєво-мисленнєвих умінь учнів усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення, запам`ятовувати конкретні факти , послідовність викладу матеріалу; мовленнєво-комунікативних умінь здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз тексту наукового стилю, сприймати науковий текст, розуміти його, вибирати інформацію відповідно до комунікативного завдання й відтворювати зміст прочитаного або почутого.

Тип уроків: уроки мовленнєвого розвитку(оцінювання навчальних досягнень).

Перебіг уроків

Ознайомлення дев`тикласників з темою, метою і завданнями уроків.

Робота з текстом наукового стилю

Прослухайте текст. Доведіть, що він належить до наукового стилю.

Краса і велич Рима

Рим часів імперії, як і належить світовій столиці, приголомшував величчю та красою. Місто вражало сучасників розмірами та кількістю споруд – храмів, палаців, житлових будинків. Чисельність населення за часів імперії сягала мільйона осіб.

Рим відзначався дуже щільною забудовою, тому будинки в декілька поверхів були життєвою потребою. На вулицях часто виникала така тіснява, що інколи забороняли в денний час їздити містом в екіпажах та возами, за винятком возів будівельників.

Навколо ринків розташовувалися невеличкі майстерні та крамниці. Вони здебільшого належали грекам, жителям Сходу та вільновідпущеникам. Найпоширенішими були майстерні, де виготовляли предмети побуту, ювелірні та ковальські вироби, а також пекарні.

У центрі Рима розташовувалася головна площа – форум. Імператори забудовували його новими спорудами: храмами, громадськими будівлями, арками, колонами, прикрашали статуями. Більшість громадян мешкала у великих багатоповерхових будинках.

Заможні римляни жили у власних одноповерхових, з усіма вигодами будинках-особняках – їх називали домусами. Бідніші городяни мешкали в багатоповерхових, багатоквартирних будинках – інсулах.

Домуси виходили на вулицю глухими стінами. Іноді вони мали відкриті приміщення – крамнички. Через передпокій мешканці потрапляли в парадний зал будинку – атрій, де господар приймав відвідувачів та гостей. Подалі від гучного атрію розташовувався відкритий внутрішній двір, де родина проводила вільний час, — тут був невеликий сад із квітами, оточений колонами, що підтримували дах. Між внутрішнім двором та атрієм міг бути розташований кабінет господаря, де зберігали ділові папери, сімейний архів. Стіни в домусах покривали штукатуркою та прикрашали фресками, а підлогу вкривали кам’яними плитами та мозаїкою.

Заможні римські громадяни засідали в суддівських установах, працювали в міській раді, виконували доручення префекта міста або імператора.

День у римлян починався зі сходом сонця. Перші години вони проводили за молитвами вдома чи в храмі. Після цього наставав час для візитів, які здебільшого робили бідні громадяни, випрошуючи щось у заможніших. Одяг римлян відзначався практичністю. Майже всі, навіть жінки та діти, носили туніки. Туніку зшивали з двох шматків тканини та стягували ременем, її колір залежав від суспільного становища людини.

Сенатори носили туніки з широкою смугою на грудях. Римські громадяни одягали зверху на туніку тогу – напівкруглий шмат матерії, яку обгортали навколо тіла. Колір тоги також залежав від становища людини та конкретної ситуації. Так, на поховальну церемонію одягали чорну тогу. Жінки поверх туніки вдягали столу або палу. Стола була чимось на зразок плаття без рукавів, а пала нагадувала тогу, й іноді жінки накидали її край на голову.

Відомо, як харчувалися римляни. На сніданок споживали хліб, тістечка з медом, оливками та інжиром. Запивали розбавленим вином або водою. На обід подавали різноманітні страви. Спочатку це були салат, редис, гриби, устриці, раки, а також сардини та яйця. їх запивали вином з медом. Потім подавали сім страв з риби, м’яса та птиці з різними соусами. На завершення обіду приносили фрукти, горіхи, медове печиво. Звісно, так харчувалися лише заможні люди.

Прості римляни вживали на обід пшеничну кашу із соусами та овочами. М’ясо вони їли лише в дні свят чи жертвоприношень.

Римляни щодня ходили в терми – громадські лазні. Крім власне лазень з величезними басейнами з холодною і гарячою водою, тут були майданчики для спортивних занять, бібліотеки, зали для прогулянок та філософських бесід. Це були величезні споруди. Так, існували терми площею 12 га, які могли одночасно прийняти 1200 відвідувачів. У Римі було понад 1000 приватних лазень i 11 громадських. (500 сл.).

Аналіз структури тексту.

  • Визначте, що виражає заголовок: тему чи основну думку.
  • З`ясуйте тип мовлення.
  • Поділіть текст на частини . Складіть план.

Мовностилістичний аналіз тексту.

Лексико-стилістична робота.

  • Схарактеризуйте лексику тексту: випишіть наукові терміни й поняття.
  • Випишіть їз тексту ключові слова і словосполучення.
  • Увідповідніть наукові поняття з тлумаченням їх.

1 тога А громадські лазні

2.терми Б будинки-особняки

  1. домуси В напівкруглий шмат матерії
  2. форум Г головна площа

Повторне прочитання тексту.

Підготовка чорнового варіанта вибіркового переказу й редагування написаного.

Опрацювання пам`ятки.

ПАМ’ЯТКА

Як готуватися до вибіркового переказу тексту наукового стилю

  1. Прочитати текст.
  2. Визначити стиль, тип і жанр мовлення.
  3. Скласти складний план відповідно до теми і змісту висловлювання.
  4. Виділити найважливішу інформацію в тексті, необхідну для переказу.
  5. Викладати матеріал послідовно.
  6. Не скорочувати текст надмірно.
  7. Слід пам’ятати про причиново-наслідкові зв’язки та зображально-виражальні особливості висловлювання.

Прочитання тексту втретє.

Скориставшись пам’яткою, підготувати вибірковий переказ тексту наукового стилю «Краса і велич Рима».

Підсумок уроків.

 

Категорія: Мої статті | Додав: svitlanaolijnik1976 (03.04.2019)
Переглядів: 47 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт

Пошук

Друзі сайту