П`ятниця
18.07.2025
13:55
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Сайт учителя української мови та літератури Олійник Світлани Миколаївни
Головна Реєстрація Вхід
Каталог статей »
Меню сайту

Категорії розділу
Мої статті [236]
тести онлайн [0]

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 6

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0


конспекти уроків

Антилюдяна суть кріпосництва та солдатчини в повісті “Інститутка”. Образи персонажів – людей із народу та панночки

ТЛ: реалізм

Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст твору, майстерність письменниці у змалюванні образів та в розкритті власної позиції;

розвивати культуру зв’язного мовлення, пам’ять, увагу, спостережливість; уміння аналізувати текст твору, навички характеристики образів; формувати кругозір, світогляд;

сприяти виховуванню гуманізму, негативного ставлення до насильства над особистістю, життєстверджуючого світосприйняття, естетичного смаку.

Очікувані результати: учні повинні

ЗНАТИ: короткі відомості з біографії та творчості видатної української письменниці Марка Вовчка; зміст повісті «Інститутка».

ВМІТИ: аналізувати повість, з’ясовуючи ідейно-тематичне спрямування, жанр, композицію; виокремлювати в творі основне; висловити власну думку про поняття гуманізму, негативне ставлення до насильства над особистістю.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Методи навчання, прийоми: інструменти з формування критичного мислення(«Знаю – хочу знати – взнав», «Зигзаг», «Даймонд», «Твір-метаморфоза) ); міні-діалоги, колективна робота з текстом твору,бесіда, фронтальне опитування, інтерактивні вправа «Мікрофон».

Форма організації навчальної діяльності учнів: урок –аналіз художнього твору.

Обладнання: портрет Марка Вовчка, тексти твору, таблиці, тести.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Оголошення теми та мети уроку.

Технологія .«Знаю хочу знати взнав».

Перед учням ряд питань за темою.

  • Що вам відомо про Марка Вовчка?
  • З якими творами ви знайомі?
  • Що особливого у її творчості?
  • Про що ви взнали з її біографії, повісті «Інститутка»?
  • Про що ви хотіли б ще взнати?

Відповіді учні заносять до таблиці. Колонка «ХОЧУ ВЗНАТИ» є рушійною силою для подальшої роботи на уроці.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Перевірка домашнього завдання.

1.Літературний диктант

з/п

Питання

 

Відповіді

 

1.

Кому Марко Вовчок присвятила повість «Інститутка»?

Т. Шевченкові

2.

Хто «хрещений батько» збірки «Народні оповідання» Марка Вовчка ?

Пантелеймон Куліш

3.

Автор поетичного послання «Марку Вовчку».

Т. Шевченко

4.

Російський письменник, який переклав російською мовою «Народні оповідання» й «Інститутку».

Іван Тургенєв

5.

Яку першу назву мала повість «Інститутка»?

«Панночка»

6.

Від якої особи ведеться розповідь у творах Марка Вовчка?

Від першої особи

7.

Хто назвав повість «Інститутка» «перлиною української літератури»?

Іван Франко

8.

Яка подія є зав’язкою твору?

Приїзд панночки й обрання Устини покоївкою

9.

Кому належать слова «І тим, що учать, — нуда, і тим, що вчаться, — біда. Багацько часу пропало марно!»?

Панночці

10.

Впізнай героя. ««І що ж то за хороша з лиця була! І в кого вона така вродилася! Здається, і не змалювати такої кралі!»

Панночка

11.

Впізнай героя. «Тепер я вже не боюсь вас… Хоч мене живцем із’їжте тепер!»

Катря

12.

Впізнай героя. «Люди дивуються, що я весела: надійсь, горя-біди не знала. А я зроду така вдалася».

Устина

  1. Учні переказують основні епізоди або епізод, який їх найбільше вразив при читанні повісті Марка Вовчка «Інститутка».
  2. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.

1.Слово вчителя.

Враження майбутньої письменниці від перебування в харківському пансіоні дало поштовх до написання «Інститутки», у якій вона зобразила одну з випускниць інституту шляхетних дівчат. Під маскою гарненької панянки, що вміє належним чином «подати» себе в панському товаристві, криється жахлива внутрішня сутність людини — носія зла.

2.Складання «сюжетного ланцюжка».

Устина розповідає → Приїзд → Устина стає служницею інститутки, → Приїзд →

про себе панночки терпить знущання, її ледь не задушили гостей

Панночка закохується, → Молоді виїжджають → Панночка взялась хазяйнувати на →

одружується з полковим зі слугами на свій хутір хуторі по-своєму

лікарем

Устина знайомиться з Прокопом.

3.Технологія «Зигзаг»

За допомогою даної технології учні складають порівняльну характеристику Устини й панночки (колективна робота)

Фази заняття:

  • Поділ на групи;
  • Обрання експертів (керівників);
  • Оголошення завдання: колективно скласти порівняльну характеристику Устини й панночки
  • Планування роботи груп(план, тези, ключові слова);
  • Розподіл завдань між членами груп;
  • Перевірка результатів (експерти зачитують результати роботи груп перед всім класом).

Матеріал для вчителя.

Спільне

Сироти, молоді дівчата, розумні, здатні кохати

Відмінне

Устина

весела, життєрадісна, працьовита, доб­ра, привітна, з повагою ставиться до людей, над усе цінує волю, покірно сприймає негаразди, навіть знущання; спостережлива й кмітлива

Панночка

жорстока, груба, лицемірна, з погордою ставиться до про­стих людей, жадібна, примх­лива.; любить чоловіка, але по-дивному

  1. Робота в парах.

— Якщо взяти в цілому, то образ панночки можна вважати негативним, а образ кріпачки Устини — позитивним. Спробуйте визначити, а чи є щось позитивне у панночки, а негативне — в Устини.

(Панночка розумна, кмітлива, хазяйновита; Устина дуже покірна, несмілива і т. ін.)

  1. Проблемні запитання до учнів.

— Чому дівчина-кріпачка має ім'я, а панночка — ні?

— Хто, враховуючи назву твору, є головною героїнею повісті — Устина чи інститутка?

— Чому панночка захотіла одружитися з небагатим полковим лікарем, хоча до неї залицялися, напевно, й багатші паничі?

  1. Робота в групах.

Складіть характеристики другорядних персонажів, виписавши цитати, зібравши мовні

характеристики:

— пана;

— бабусі-служниці;

— Прокопа;

— Назара;

— Катрі;

— старої пані.

  1. Слово вчителя.

Змальовуючи героїв, талановиті письменники намагаються показати не лише індивідуальні, притаманні певній людині риси, а й характерні для більшості людей даного часу й стану. Тому ці образи називають типовими, і діють такі герої за типових обставин.

Наприклад, дівчата із дворянських сімей училися в пансіонах або інститутах, цікавилися здебільшого танцями й музикою, мріяли про вигідних женихів; як поміщиці були жорстокими до кріпаків, пихатими, жадібними, вважаючи все, зроблене людьми, своєю беззаперечною власністю, даною Богом. Такою є й інститутка, недаремно ж у неї немає у творі навіть власного імені.

  1. Міні-вікторина «Про кого це?»

1) «Високий парубок, ставний, поглядає, всміхається». (Прокіп.)

2) «Плечистий, вусатий, у високій шапці. То-то чорнявий... як єсть собі ворон». (Назар.)

3) «Любо на волі дихнути». (Устина.)

4) «І говорить, і діло робить, і дитину колише». (Катря.)

5) «Нехай недобрі плачуть, а ти перетривай усе, витерпи бідочку!» (Бабуся:служниця.)

6) «Стоока наче вона була, все бачила, всюди, як та ящірка, по хутору звивалась... тільки погляне, то наче за серце тебе рукою здавить». (Інститутка.)

7) «Не б'є, не лає, та нічим і не дбає». (Пан.)

  1. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
  2. Підведення підсумків за технологією «Знаю хочу знати взнав».

2.Інтерактивна вправа «Мікрофон».

Продовжіть речення.

«Мене вразило…»

«Думаю, що Марко Вовчок була…»

«Вважаю, що художня майстерність письменниці у творі…»

3.Технологія «Даймонд» (творча робота, семирядковий «вільний» вірш)

Устина

Весела, життєрадісна,

Кохає,працює, мріє.

Устина – доброта. Панночка – зло.

Лицемірить, знущається, грішить.

Жорстока, невдоволена,

Панночка

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

І рівень – виписати цитати до характеристики образів;

ІІ рівень – скласти тестові завдання за біографією Марка Вовчка (6 завдань);

ІІІ рівеньнаписати твір-метаморфозу (уявити себе в ролі автора і від ії імені створити судження) «Авторська позиція у творі».

 

Категорія: Мої статті | Додав: svitlanaolijnik1976 (12.05.2019)
Переглядів: 116 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт

Пошук

Друзі сайту