Особові займенники. Зворотній займенник себе.
Мета: формувати в учнів уміння правильно відмінювати та вживати у зв’язному мовленні особові та зворотний займенники; розвивати культуру усного й писемного мовлення школярів
Очікувані результати: учні знаходять займенники в тексті; визначають їх морфологічні ознаки й синтаксичну роль у реченні.
Обладнання: підручник, таблиця «Відмінювання особових займенників і зворотного займенника себе», дидактичний матеріал
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
- Актуалізація опорних знань учнів
Перевірка домашнього завдання.
- Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
Лінгвістична вікторина.
— Які два особові займенники, злившись в одне слово, заважають дорожньому рухові? (Я, ми.)
— Які займенники потрібні підлозі, щоб вона стала чистою? (Ви, ми, ти.)
— Який займенник уживається тільки в непрямих відмінках? (Зворотний.) Навести приклади.
- Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
- Слово вчителя.
План пояснення нового матеріалу
- Особові займенники, особливості їх відмінювання.
- Зворотний займенник себе, особливості відмінювання.
- Робота з підручником.
- Опрацювання теоретичного матеріалу
- Виконання вправ і завдань
- Опрацювання таблиці «Відмінювання особових займенників і зворотного займенника себе».
- Вибірковий диктант.
Випишіть особові займенники, визначте особу, число та відмінок кожного з них.
Мене ліси здоров’ям напували, коли бродив у їхній гущині, мені поля задумливо шептали свої ніким не співані пісні. Чужих країв ніколи я не бачив, принад не знаю їхніх і окрас. Ти знаєш, що ти — людина? Ти знаєш про це чи ні? Слів таких і треба небагато, та вони як весняні пісні… За тобою завше будуть мандрувати очі материнські і білява хата. (Із тв. В. Симоненка)
- Тренувальна вправа.
Перепишіть речення, ставлячи подані в дужках займенники в потрібну форму. Визначте їх особу, число та відмінок.
Ти не повернувся, а криниця за (ти) плакала. (М. Аронець) У (я) пісня є, і є у (я) мрія, із (вони) старості не буду знати я. (В. Сосюра) Нехай в лице (я) осінній вітер віє… (В. Сосюра) Гаряче полум’я століття щодня (ми) спалює лице. (Я. Савченко)
- Закріплення знань, умінь і навичок
- Тренувальна вправа.
Вставте потрібні за змістом займенники. Визначте їх особу, число, відмінок.
Про … Семене, хай усі коло …, аби я зверху. Який … ґедзь напав? На … небоже, що … негоже.
Довідка: тобі, мені, мене, мене, тебе.
- Пояснювальний диктант.
Укажіть займенники. Зворотний займенник підкресліть, у кожному реченні визначте його відмінок.
Повертався пізно з косовиці, йшов собі, як і завжди ходив. Він дивився на мене тупо очицями, повними блекоти: «Дарма ти себе уявляєш пупом, на світі безліч таких, як ти». Він гримів одержимо і люто, і кривилося гнівом лице, він ладен був мене розіпнути за те, що я поважаю себе. (Із тв. В. Симоненка)
- Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
- Вивчити теоретичний матеріал
- Виконати вправи
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
— Що нового ви дізналися на уроці?
— Яке завдання викликало труднощі?
|