Урок №
Риси автобіографізму в образі ліричного героя поезії “Росли укупочці, зросли...” Ностальгія за ідилією родинного життя
Інтонаційні особливості поезій Т. Шевченка (виразне читання напам’ять вірша “Доля”)
Мета: ознайомити учнів з обставинами написання цих творів, допомогти їм проникнути уявою в настрої, внутрішній світ Шевченкових героїв; розкрити філософський зміст поезій; учити бачити красу особистості, поетичних творів; розвивати вміння відшукувати зразки поетичної образності, визначити їхню роль у структурі тексту
Очікувані результати: учні знають про обставини написання творів Т. Шевченка, що вивчалися на уроці; проникають уявою в настрої, внутрішній світ героїв поета, бачать красу особистості; називають зразки поетичної образності, визначають їхню роль у структурі творів; знають напам’ять вірш «Доля».
Теорія літератури: поглиблення поняття про ліричного героя, психологізм у літературі, жанр ліричної медитації.
Обладнання: підручник, автопортрет Т. Шевченка 1847 року, репродукції картин «Шевченко серед товаришів» (1851), «Байгуші» (1853), «Казашка Катя» (1856–1857) та ін.; ілюстрації до творів Т. Шевченка відомих художників
Тип уроку: комбінований.
- I. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
Вступне слово вчителя.
Поезія Тараса Григоровича періодів заслання й останніх років життя — явище дійсно унікальне. З-під пера Шевченка виходять вершинні зразки лірики, що засвідчили подальше зростання таланту Великого Кобзаря. У цьому ми маємо змогу переконатися сьогодні на уроці, ознайомившись із кращими ліричними творами вказаного періоду.
- ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
- Розгадування кросворда.
- Завдання учням.
- Розкажіть про перебування Т. Шевченка на засланні, про останні роки його життя.
- Назвіть тематику творів поета цих періодів.
- ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
- Розповідь учителя (учнів).
План розповіді вчителя (учнів)
- Обставини арешту Т. Шевченка, перебування під слідством.
- Цикл поезій «В казематі».
- «Садок вишневий коло хати...».
- «Доля».
- «Росли укупочці, зросли...».
- Виразне читання напам’ять поезії «Доля».
- Виразне читання поезії “Росли укупочці, зросли...”
- Робота над аналізом твору.
Вірш "Росли укупочці, зросли..." Т.Шевченко написав 25 липня 1860р,
в Санкт-Петербурзі.
Тема: звернення поета до Бога, щоб Всевишній сприяв щасливому подружньому життю кожному, хто прагне одружитися.Ідея: возвеличення гармонії, взаєморозуміння, дружньої підтримки, що є обов’язковою передумовою для подальшого подолання труднощів тим, хто побрався.
Основна думка: Не плач, не вопль, не скрежет зуба — / Любов безвічную, сугубу / На той світ тихий принести.Жанр: інтимна лірика.
Сюжет : ідилічна картина любові, сімейного щастя. Відчувається, що така ж мрія володіє і серцем поета: мати пару, жити в мирі та злагоді, пройти з чистим серцем разом "тяжку дорогу" й не розгубити свого кохання.
Художні особливості поезії.
Автор вдало змальовує повтори: «росли-зросли», «розійшлись … зійшлись», «на той світ тихий».
Риторичні оклики: «Неначе й справді розійшлись!», «Подай же й нам, всещедрий боже!»
Епітети: «в тяжкій дорозі», «світ тихий», «любов безвічна».
Щасливе подружнє життя — злагода — довіра — щирість — повага — любов — порозуміння — готовність піти на поступки .
Автор вважає що саме благополуччя в родині — міцність держави!
- ІV. Систематизація й узагальнення вивченого
- V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
- Завдання для всього класу.
- Вивчити теоретичний матеріал
- Індивідуальні завдання.
Підготувати короткі повідомлення на теми «Шевченко і Біблія», «Ісаія — біблійний пророк».
- Творче завдання.
Створити асоціативний ряд до слова «доля». Навести приклади із життя, які, підтверджують існування долі, щасливої чи нещасливої.
Заключна бесіда.
— До яких роздумів спонукали вас вивчені на уроці поезії?
— Який вид роботи на уроці вам найбільше сподобався?
— Що нового ви сьогодні відкрили для себе?
|