П`ятниця
18.07.2025
01:52
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Сайт учителя української мови та літератури Олійник Світлани Миколаївни
Головна Реєстрація Вхід
Каталог статей »
Меню сайту

Категорії розділу
Мої статті [236]
тести онлайн [0]

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 6

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0


конспекти уроків

УРОК

ТЕМА УРОКУ РМ №4 Чи легко зберегти власну індивідуальність у сучасному жорстокому світі? (усний міні-твір за оповіданням Володимира Дрозда “Білий кінь Шептало”)

МЕТА УРОКУ Формувати вміння дискутувати на запропоновану тему, спираючись на зміст оповідання, удосконалювати навички порівняльного аналізу різних видів мистецьких творів. Виховувати усвідомлення можливості зберегти свою індивідуальність.

МЕТОДИ, ПРИЙОМИ І ФОРМИ РОБОТИ Розповідь учителя, бесіда за зпитаннями, роздуми над прочитаним.

УНАОЧНЕННЯ Репродукція картини Кузьми Петрова-Водкіна «Купання червоного коня».

ЗМІСТ УРОКУ

  1. Організація класу.
  2. Ознайомлення учнів з темою, метою уроку. Мотивація.

Замість прологу

«Завдання новітньої літератури нашої – формувати, пробуджувати духовне багатство індивідуальності, яка могла б протистояти будь-якому зовнішньому тискові»

Володимир Дрозд

Учитель. Як дивовижно влаштований світ! У пошуках незвіданого ми здатні здолати величезні відстані, пройти крізь серйозні випробовування долі. Коли ж нарешті, втомившись від далеких мандрів і крутих віражів, зупиняємося, щоб осмислити пройдене, мимоволі виникає питання: «На скільки виправданим був той особливий шлях, яким ішли до своєї мети?» Більшість виважено і вдумливо вдивляючись уперед, шукала затишного місця і спокійної роботи. Але тоді довелося б розчинитися в натовпі, не мати власних поглядів. Певно, і мислити довелося б шаблонно. Ні, такий вибір не для всіх! Той, хто по-особливому споглядає усе довкруж, озивається чулим серцем на поклик найпотаємніших сподівань власної душі, вартий відчути себе красивим у світі гармонії і неповторності.

Саме роздумам про життєвий вибір сучасної людини, її можливість зберегти свою індивідуальність ми поведемо мову на сьогоднішньому уроці. А допоможе нам в цьому оповідання Володимира Дрозда «Білий кінь Шептало».

  1. Активізація пізнавальної діяльності.

Акценти

    • Дайте визначення понять «індивідуальний», «особливий». При потребі зверніться до тлумачного словника.
    • Бажання виокремитися серед загалу – це прагнення багатьох чи лише окремих особистостей? Чим воно зумовлене?
    • Для особистої індивідуальності необхідні гучні слова і героїчні вчинки? Може, достатньо в буденному житті мати власну думку, а не йти за натовпом?
    • Для розвитку суспільства краще, якщо в ньому буде більше індивідуальностей?
    • Як на мене, мати свій індивідуальний погляд на життя – це справжнє щастя!

Зауваги з прочитаного

«Супроти вітру довго не пробіжиш, і розумніше до часу прикинутися, лишившись у душі вільним, анід бути скореним навсправжки».

«В глибині Шепталових очей – рожеве тремтіння наче без підків ступає по кризі. Зате стільки незалежності в крутім вигині шиї, в густій гриві, у розміреному ритмі струнких ніг!»

«Білий кінь з нечуваною силою шарпнувся, вирвав кінець повода, дико звівся на задні ноги, біснувато стріляючи страшними, кривавими очима. Цієї хвилини він був справжнім білим конем, відважним та одчайдушним, як його далекі предки».

«Він усе забуває, крім одного: тремтливої ілюзії волі та влади».

«Білому коневі було завжди по-справжньому гірко, коли його зневажали та били».

«Шептало ступив кілька кроків, гепнувсь у грязюку і покотився по дорожній хлюпавці. Коли звівся на ноги, вже не був білим конем;; до ранку земля підсохне, обсиплеться, і він стане таким же сірим, яким був досі».

У пошуках справжнього «Я»

- У хвилини вагань і роздумів білий кінь прагне поєднати несумісне: волю, що живить його єство, і прагнення мати спокійне, розмірене життя.

- Спираючись на запропоновані цитати, обгрунтуйте, чи можливо в реальному житті мати свободу, залишаючись при цьому залежним від матеріальних благ.

«…Шептало побачив у водянім дзеркалі себе – незвичайно білого аж до щему в очах. Здивований він перечекав, не рухаючися з місця, щоб не скаламутити води, поки небо знову засвітилось, і знову побачив свою чистоту, прекрасну білизну».

«Шептало побрів до ліска – гірка правда, несподівано відкрита, засмутила його. Протягом усього життя в конюшні обманював себе: він уже давно не був білим конем. Він був бруднувато-сірим, попелястим і тільки тепер, викупавшись у річці, знову став сліпучо-білим красенем…Тапер зрозуміло, чому Степан насмілився хльоскати йог батогом»,

Мистецькі паралелі

    • Перед вами репродукція картини Кузьми Петрова-Водкіна «Купання червоного коня». У чому, як на вас, індивідуальність полотна?
    • Співставте образ коня зображеного на картині, та літературний образ Шептала. Доведіть, що обидва митці прагнули обгрунтувати думку про право кожного на особливе світобачення і світосприйняття.
    • Кінь В.Дрозда білий, а у К. Петрова – Водкіна він червоний. Чи означає це, що поняття краси, як, до речі, й індивідуальності, у митців різне? Відповідь обгрунтуйте.
    • Яке змістове навантаження несе кожен з кольорів? Чи є він символічним?
    • Чи легко буди особливим серед звичайного , буденного світу?
    • Для цього достатньо лише кольору чи все ж таки індивідуальність визначають внутрішні якості? Аргументуйте.

Енциклопедичні відомості

Творча манера Кузьми Петрова – Водкіна своєрідна і водночас тісно пов’язана з традиційним європейським та російським живописом. В його картинах, одухотворених і витончених, переплелися враження від древньоруських ікон та полотен італійського Відродження. Усе це стало могутнім засобом утвердження власних естетичних ідеалів митця.

Своєрідним творчим підсумком мистецьких шукань Петрова – Водкіна став справжній шедевр – написана 1912 року картина «Купання червоного коня». Художник працював над нею в селі на березі річки Іловлі, притоки Дону; основним сюжетом стала сцена купання коней, яку митець часто бачив і тут, і на берегах власного дитинства. Однак побутовий мотив Петров – Водкін Перетворив на символ, дивовижну живописну метафору про красу і гармонію людини і оточуючого світу. Ця картина своєю монументальністю близька до фресок.

Самостійна робота

- Працюючи в мікрогрупах, складіть усний твір на тему: «Вміння зберегти власну індивідуальність – важлива риса характеру людини»/

  1. Підбиття підсумків уроку.
  2. Домашнє завдання.
Категорія: Мої статті | Додав: svitlanaolijnik1976 (01.06.2019)
Переглядів: 68 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт

Пошук

Друзі сайту