Субота
19.07.2025
06:41
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Сайт учителя української мови та літератури Олійник Світлани Миколаївни
Головна Реєстрація Вхід
Каталог статей »
Меню сайту

Категорії розділу
Мої статті [236]
тести онлайн [0]

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 6

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0


конспекти уроків

Уроки № 32–33

Активні та пасивні дієприкметники. Творення активних та пасивних
дієприкметників теперішнього і минулого часу

Мета: дати учням поняття про активні та пасивні дієприкметники, пояснити їм відмінність між ними, особливості творення та правопису; розвивати вміння утворювати активні й пасивні дієприкметники, правильно писати дієприкметникові суфікси; розвивати уважність, вміння порівнювати, мислення, пам’ять

Очікувані результати: учні вміють визначати дієприкметники активного й пасивного стану; засоби їх творення, правильно пишуть дієприкметники з вивченими орфограмами, утворюють активні й пасивні дієприкметники, пояснюють відмінність між ними; правильно визначають суфікси в дієприкметниках.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, таблиця «Активні й пасивні дієприкметники»

Тип уроків: вивчення нового матеріалу.

  • І. Актуалізація опорних знань учнів
  1. Перевірка домашнього завдання.
  2. Гра «Хто швидше?».

Учитель читає словосполучення, а учні вибирають і записують тільки словосполучення «дієприкметник + іменник».

Цікава повість, прочитана повість, запашні конвалії, доглянуті троянди, прив’ялі айстри, відлітаючі птахи, лісові звірі, українська пісня, прослухана пісня, потемніле небо, небесна блакить, передплатне видання, передплачений журнал.

  • ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроків

Проблемне завдання.

Прочитайте текст. Назвіть дієприкметники та іменники, до яких вони відносяться. Визначте, хто виконує дію, за якою дієприкметник називає ознаку предмета.

Тиша оповила землю, вкриту снігом. Заколисаний хуртовинами, вдягнутий у теплу снігову шубу, спить ліс. Дрімають ялини й сосни, чітко виділяючись своїм темно-зеленим вбранням на білизні снігу, очікують на тепло гаї і переліски. (За А. Волковою)

  • ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
  1. Слово вчителя.

План пояснення нового матеріалу

  1. Активні дієприкметники. Творення активних дієприкметників.
  2. Пасивні дієприкметники. Творення пасивних дієприкметників минулого часу.
  3. Опрацювання таблиці «Активні й пасивні дієприкметники».
  4. Робота з підручником.
  5. Опрацювання теоретичного матеріалу
  6. Виконання вправ і завдань
  7. Розподільний диктант.

Розподіліть дієприкметники на активні та пасивні. Свій вибір обґрунтуйте.

Зеленіючий, позеленілий, руйнівний, завірений, омолоджений, помолоділий, знесилений, нехтуючий, виконаний, побілений, чорніючий, захоплюючий, усміхнений, працюючий.

  • IV. Закріплення знань, умінь і навичок
  1. Тренувальні вправи.
  2. Розподільний диктант.

Запишіть у дві колонки дієприкметники: 1 — активні, 2 — пасивні.

Бажаючий, перемігший, бажаний, знижений, почервонілий, напоєний, зрубаний, рубаючий, зів’ялий, повідомлений, терплячий, допомігший, оголошений, сіючий, розігрітий, оновлюючий, досліджений, розталий, вишитий, зображений.

  1. Творче завдання.

Використовуючи дієприкметники активного й пасивного стану, складіть короткий опис зовнішності дівчини (хлопця), яка (який), на ваш погляд, є взірцем краси.

  1. Пояснювальний диктант.

Запишіть текст, визначте дієприкметники активного і пасивного стану та поясніть їх творення.

Додому ти повернувся зовсім іншою людиною. Став на тих самих воротях і оглянувся. Несходимі дороги лежали за тобою, країни, визволені і взяті в бою міста, армії, наступаючі й відступаючі, юрмилися на просторах, пройдених тобою. І звільнені люди, і відвойовані містечка та села, і вбиті товариші під тими палаючими оселями, і задимлений Берлін, де тебе й самого майже вбили,— все бачиться від батьківської хати як на долоні. (О. Сизоненко)

  1. Проблемне завдання.
  2. Навчальне редагування.

Відредагуйте висловлювання. Виправлені речення запишіть.

Сидячі на лавках люди спілкуються між собою або читають газети. Кожного дня алеями парку прогулюються відпочиваючі харків’яни. На студентів, люблячих розваги, чекають кінотеатри та концертні майданчики.

  1. Диктант-переклад.
  • V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
  1. Опрацювати теоретичний матеріал
  2. Виконати вправи
  • VІ. Підсумок уроків

Робота в парах.

Проведіть взаємоконтроль, перевірте, як ви засвоїли тему.

Категорія: Мої статті | Додав: svitlanaolijnik1976 (12.01.2019)
Переглядів: 30 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт

Пошук

Друзі сайту