П`ятниця
18.07.2025
13:48
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Сайт учителя української мови та літератури Олійник Світлани Миколаївни
Головна Реєстрація Вхід
Каталог статей »
Меню сайту

Категорії розділу
Мої статті [236]
тести онлайн [0]

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 6

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0


конспекти уроків

Складнопідрядні речення з підрядним місця і часу

Мета: дати поняття про складнопідрядні речення з підрядними місця й часу, формувати вміння впізнавати такі речення, визначати в них граматичні основи, частини головну й підрядну; формувати пунктуаційну грамотність, розвивати увагу, мислення, навички аналізу, порівняння, добору аргументів на підтвердження самостійно висунутих тез, розвивати мовлення, удосконалювати навички роботи з підручником та навички правильного інтонування речень; виховувати любов до рідного слова.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, схеми, тестові завдання, дидактичний матеріал.

Хід уроку

І. Орг. момент

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Заповнити схему
IV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

 

  1. Пояснення вчителя матеріалу

Складнопідрядним реченням з підрядним місця називається таке складне речення, у якому підрядна частина вказує на місце або напрям дії, про яку йдеться в головній частині.

З головною частиною підрядні з'єднуються сполучними словами. Цим словам можуть відповідати співвідносні тут, там, десь, всюди, туди, кудись, скрізь, звідти.

 

Наприклад: І серце полинуть бажає туди, де ще воля гуляє (Б.Грінченко).

 

Складнопідрядним реченням з підрядним часу називається таке складне речення, у якому підрядна частина вказує на час або тривалість дії, про яку йдеться в головній частині.

З головною частиною речення підрядна частина часу пов'язується сполучниками коли, як, поки, доки, відколи, тільки що, як тільки, ледве, лиш, скоро, щойно, складеними сполучниками в той час як, після того як, перед тим як, до того як, з того часу коли, яким можуть відповідати слова тоді, доти, до тих пір, до того часу тощо.

 

Наприклад: Є скарби, допоки їх шукають (Л.Костенко).

 

  1. Практично – пошукова діяльність

Вправа 1

Вибрати з наданих слів співвідносні та записати речення, розставити розділові знаки, визначити тип підрядної частини, створити схеми до цих речень.

 

  1. Юним і веселим я щодня й щоночі буду щебетати про свою любов

доки ще синіють твої милі очі доки серце б’ється і сумує кров

( В.Сосюра ).

  1. І де ми не пройшли нас радо зустрічали ( В.Сосюра ).

Співвідносні слова : ТИМ, ДОТИ, ТАМ, КОЛИ.

Для вчителя:

  1. Юним і веселим я щодня й щоночі буду щебетати про свою любов,

доки ще синіють твої милі очі, доки серце б’ється і сумує кров

( В.Сосюра ).

  1. І де ми не пройшли, нас радо зустрічали ( В.Сосюра ).

Співвідносні слова : ТИМ, ДОТИ, ТАМ, КОЛИ.

 

Вправа 2

Знайти другу частину складнопідрядного речення, поставити запитання до підрядної частини, визначити тип підрядного речення:

 

Де рідний край,

 

там і батьківщина

Куди голка,

 

там і дерево.

Де коріння,

баба не перехреститься.

Де добре,

 

там і під ялиною рай.

Де високі гори,

 

туди й нитка

Коли дрова горять,

 

тоді й кашу вари.

Доки грім не гримне,

 

там глибокі доли.

Там добре,

де нас нема.

 

Для вчителя

(Де рідний край, там і під ялиною рай; куди голка, туди й нитка; де коріння, там і дерево; де добре, там і батьківщина; де високі гори, там глибокі доли; коли дрова горять, тоді кашу й вари; доки грім не гримне, баба не перехреститься; там добре, де нас нема.)

 

V. Закріплення матеріалу

Вправа

Списати, розставити розділові знаки, вставити пропущені букви, підкреслити граматичну основу, визначити тип підрядної частини, створити схему 1 речення.

 

  1. В/кінці с…ла в самій глибині яру де са…ки сходят…ся з/лісом стоїть хата Прокопа Паляника (І.Нечуй-Левицький).
  2. Він [Харитін] пильно дивився на густу масу чорних шапок схожу на чорну ріл…ю доки й остан…ій чоловік не вийшов з/двора. (І.Нечуй-Левицький).
  3. Десь там моя Вітчизна неземна де пахнуть зорі ніби євшан-зіл…я (Д.Павличко).
  4. Коли зоря в ранковім небі погожий віщувала день мене будив пташиний щебіт і повнив серце молоде (Б.Дегтярьов) .
  5. Коли я йшла стжиною до річки травинка із/під ніг мені всміхнулась (О.Омельченко).

Для вчителя

  1. В кінці села, в самій глибині яру, де садки сходяться з лісом, стоїть хата Прокопа Паляника (І.Нечуй-Левицький).
  2. Він [Харитін] пильно дивився на густу масу чорних шапок, схожу на чорну ріллю, доки й останній чоловік не вийшов з двора. (І.Нечуй-Левицький).
  3. Десь там моя Вітчизна неземна, де пахнуть зорі, ніби євшан-зілля (Д.Павличко).
  4. Коли зоря в ранковім небі погожий віщувала день, мене будив пташиний щебіт і повнив серце молоде (Б.Дегтярьов) .
  5. Коли я йшла стежиною до річки, травинка із-під ніг мені всміхнулась (О.Омельченко).
     

VI. Підсумок уроку. Оголошення результатів роботи учнів на уроці.

VII. Домашнє завдання. Вивчити теорію та правило,

  • (для «слабких» учнів) виписати з художньої літератури 7-8 СПР з підрядною місця та часу;
  • (для «сильних» учнів) скласти міні – твір-роздум «Яким я бачу своє майбутнє, використовуючи СПР з підрядною місця та часу.

 

 

 

 

 

 

 

 

Категорія: Мої статті | Додав: svitlanaolijnik1976 (12.01.2019)
Переглядів: 66 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт

Пошук

Друзі сайту