Українська мова, 5 клас.
- Урок розвитку комунікативних умінь.
Контрольний твір-роздум за колективно складеним планом у художньому стилі на тему: "Чому необхідно знати історію свого народу?"
Мета: удосконалювати вміння писати твори-роздуми, навички складання
монологічного висловлювання; навчити правильно підбирати відповідні
аргументи;
розвивати вміння викладати матеріал послідовно, логічно; збагачувати
словниковий запас учнів засобами оцінки, розширювати світогляд учнів;
виховувати шанобливе ставлення до історії свого народу.
Внутрішньопредметні зв'язки: орфографія, пунктуація.
Міжпредметні зв'язки: література, історія.
Тип уроку: урок розвитку зв'язного мовлення.
ХІД УРОКУ
- ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ.
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ.
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Комунікативний практикум.
▼ Які є типи мовлення?
▼ Особливості роздуму як типу мовлення.
Роздум — це зв′язний текст, що характеризує логічно послідовний ряд думок, міркувань, висновків на певну тему. Характерною ознакою тексту-роздуму є перебування речень у відношеннях причини й наслідку (обґрунтування, пояснення думки, висловленої в іншому реченні).
Роздум зазвичай складається з трьох частин. Це:
Теза — частина, що містить думку, яку треба довести чи пояснити (вступ).
Докази — аргументуюча, пояснювальна.(основна частина).
Для підтвердження основної думки слід добирати якомога більше вагомих доказів.
Висновок (як правило, збігається з думкою, висловленою на початку тексту).
Теза (вступ) Я думаю, що...; мені здається, що...; я вважаю, що...
Аргументи Чому? Тому що...; по-перше,...; по-друге,...
Докази Хочеться згадати твір...; наведу приклад з власного життя
Висновок Отже,...; підсумовуючи, можна зазначити...
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.
- Бесіда. Прийом "Займи позицію"
Діти, скажіть, чи знаєте ви історію своєї родини, хто є бабусі, прабабусі?
Навіщо вам це знати?
А історію свого народу треба знати? Чому?
Відомий український письменник і режисер Олександр Довженко колись сказав: "Народ, що не знає своєї історії, є народ сліпців". Чи погоджуєтеся ви з цим твердженням? (Ті, хто погоджується з думкою, об'єднується в групу, працюють над добором доказів, аргументів. Хто думає інакше – представляють свої аргументи в іншій групі).
- Робота в парах або групах.
- Презентація суджень. Прийом "Аукціон ідей" Обговорення, вибір найбільш вдалих варіантів.
- "Рослина без коріння всихає, людина без минулого не живе", бо минуле, як стебло, на якому ростуть гілочки сучасності…
- …є події, які має знати і пам’ятати кожна людина,щоб у майбутньому не допустити повторення :"ознайомлений – тому озброєний".
- Причин вивчати історію багато. Це може бути не тільки корисно, але й дуже цікаво. Кожна людина сама знаходить для себе свою власну причину, або не знаходить, так і залишаючись невігласом з обмеженим кругозором.
- В історії часто трапляються гідні приклади для наслідування. Життя історичних особистостей вивчене і розписане вздовж і впоперек. Ми можемо запозичити їхні знання та вміння і застосовувати у власних життєвих ситуаціях.
- «Нове – це добре забуте старе». Якщо ми подивимося, що відбувається навколо нас: з довкіллям, в країні і світі взагалі, то виявимо повторюваність подій. Отже, історія творить неможливе – вона вчить нас передбачати майбутнє!
- З уроків історії ми ще дізнаємося про велику кількість справжніх героїв нашої країни, людей, які не пошкодували свого життя, захистили свою Батьківщину, життя людей. Тільки завдяки їх хоробрості, мужності живемо зараз і ми. Тому нащадки повинні пам’ятати своїх справжніх героїв.
▼ Складання плану побудови твору-роздуму.
Будь-який твір починається з визначення його теми, мети та складання плану.
- твору – це схема композиції твору, яка будується на основі авторського задуму, що визначає основний зміст майбутнього тексту.
1. Кожен пункт плану має відображати одну з важливих мікротем висловлювання.
2. Обсяг усіх пунктів плану має відповідати змістові цілої теми.
3. Пункти плану не повинні збігатися між собою.
4. План має зберігати наступність і підпорядкованість розділів.
Орієнтовний план, складений під час узагальнення аргументів, запропонованих учнями.
- Історію свого народу треба знати.
- Знання історії – попередження помилок в майбутньому.
- Історичні герої – справжній приклад для наслідування.
- Приклади з літератури, з життя.
- Знання історії свого народу – важливий фактор існування нації.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.
Індивідуальна робота. Написання твору-роздуму.
- Робота з чернеткою
- Коригування написаного
VI. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКУ УРОКУ.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Продовжити обговорення теми уроку вдома, узяти інтерв’ю у батьків, інших родичів.
|