Майстер-клас
зі створення буктрейлеру за книгою Юрія Винничука «Місце для дракона»
Мета: ознайомити присутніх із книгою Ю Винничука та новою формою презентації книги – буктрейлером; вчити виокремлювати ключові епізоди твору, розробляти сюжет буктрейлеру, готувати презентаційні матеріали, робити презентацію, відео за допомогою програм Power Point, Movie Maker; розвивати пізнавальний інтерес, креативне мислення, інформаційні та дослідницькі навички; формувати загальнолюдські цінності, виховувати любов до читання і книги.
Перебіг майстер-класу:
І. Організаційний етап.
ІІ. Мотиваційний етап.
Вступне слово вчителя: Нікому не секрет, що сучасні діти не люблять читати, їх важко чимось здивувати, тим більше зацікавити. Вони майже весь свій вільний час проводять за комп’ютером. Тому мене, як і кожного з Вас, турбує питання як залучити школярів до читання в час стрімкого розвитку інформаційних технологій?
На мою думку, заохотити сучасних учнiв до сучасної книги можна лише сучасними методами i прийомами. Те, що сьогодні відволікає читача від книги (зокрема ПК, масмедія), необхідно зробити помічником вчителя у створенні мотивації до читання. Саме таким помічником є нова форма реклами книги – буктрейлер. Основне завдання якого спонукати дитину до читання книги. А як вона її прочитає, в електронному чи паперовому варіанті, це вже несуттєво.
Учитель нової української школи – це дослідник, йому важливо вміти залучати до творчого пошуку учнівську молодь. Чому б не змоделювати урок лiтератури як презентацiю книги у форматi буктрейлера? Для дiтей – несподiвано, креативно? А для вчителя – не в усьому передбачувано, але як цiкаво!!! Я пропоную вашiй увазі фрагменти такого уроку.
Шановні колеги! Сьогодні я пропоную Вам повернутися в той далекий і чарівний світ вашого дитинства, і хоч трохи побути учнями 8 класу. Я запрошую Вас у свою творчу майстерню зі створення буктрейлеру за книгою Юрія Винничука «Місце для дракона» (Слайд № 1)
ІІ. Основна частина Майстерня конструювання буктрейлера
- Прийом «Цікава несподіванка»
Вчитель: Нещодавно на адресу нашої школи надійшов лист-запрошення від працівників Бердичівської бібліотеки для дорослих. А адресований він вам. Вам цікаво дізнатися про зміст листа? ( Розкриває лист і читає)
Дорогі восьмикласники СЗОШ №17!
Спільно з редакцією дитячого літературного журналу "Джміль» пропонуємо Вам взяти участь у творчому проекті «Кращий буктрейлер на книгу Юрія Винничука «Місце для дракона».
Ваше завдання: якомога більше дізнавшись про творчий доробок автора, створити буктрейлер на його книгу «Місце для дракона».
Переможці конкурсу матимуть змогу:
- безкоштовно поповнити шкільну бібліотеку новими виданнями цього автора;
- найкраща робота буде демонструватися в бібліотеках України, зокрема і в нашій міській бібліотеці, на сайті журналу «Джміль», на телеканалі ВІК, на сайтах шкіл м. Бердичева.
А ще ви навчитесь креативно мислити та творчо діяти, радіти успіху та досягати мети. Гарних Вам вражень і нових цікавих книг!
З повагою директор міської бібліотеки Тетяна Кушнір
Вчитель: То як? Будемо приймати участь у конкурсі?
- Колективна робота (Слайд № 2 )
- Зверніть увагу на екран. Поміркуйте, що спільного між цими зображеннями?
Як ви гадаєте, що ж таке буктрейлер? (відповіді)
- Робота за з інформаційним слайдом
Опираючись на інформаційний слайд, встановіть спосіб творення та походження слова «буктрейлер» (Слайд № 3)
- Бесіда
- Для чого призначений буктрейлер? (Відповіді) Слайд№4
Вчитель: Чому необхідно презентувати, рекламувати нові видання?
- Екскурс в історію створення буктрейлерів (Слайди № 5)
Розповідь учителя:
Буктрейлер - це короткий відеоролик за мотивами книги, кліп про книгу. Основне його завдання - яскраво і образно розповісти про книгу, зацікавити, заінтригувати читача, спонукати до читання.
Вперше про буктрейлер як рекламу книги заговорили в 1996 в США, широко стали відомі з 2002 року, а популярність здобули з розвитком YouTube та його аналогів. Уперше на публіці ролик був показаний 2003 року у Ліізіані. Це був буктрейлер до десятого роману «вампірсько» саги Крістін Фіхан «Темна симфонія».
До України цей спосіб просування книги прийшов 2009 року, але і досі залишається новинкою, ніж актуальним способом просування книг.
Першими просувати буктрейлери стали книжкові видавництва Потім цю ідею підхопили бібліотекарі. Тепер навіть проводяться конкурси буктрейлерів.
Перший буктрейлер в Україні був створений за мотивами детективу «Оксамитовий перевертень» Наталії та Олександра Шевченків, який демонстрували на Форумі видавців у 2010 році
На сьогоднішній день жанр буктрейлера зробив великий крок вперед. Із звичайних презентацій в стилі Power Point він перетворився на справжнє мистецтво.
Класифікація буктрейлерів: Слайд № 6
Буктрейлери можна класифікувати за різними критеріями:
- за авторством: на власну книгу; на твір іншого письменника.
- тематикою: класика; сучасна література;
- змістом: розповідні, атмосферні,концептуальні.
- За способом візуального втілення тексту: ігрові, неігрові, анімаційні.
Слайд № 7
· Розповідні – презентують основу сюжету твору. Їх завдання – подібно до анотації через музику та ілюстрації, ознайомити користувача з основами сюжету, зберігаючи 6 елементи недомовленості й таємничості. Щоб після перегляду ролика потенційний користувачач захотів дізнатися, з чого історія починається й чим завершується. Зазвичай саме за «сюжетним» і розповідним принципом побудовано більшість кінотрейлерів
· Атмосферні – передають основний настрій книги та очікувані читацькі емоції. Наприклад, якщо книга написана в жанрі фентезі, то потрібно зробити акцент на атмосфері магії, підбираючи яскраві ілюстрації з чарівниками та відьмами, таємничими пейзажами й незвичайними істотами. Якщо книга розповідає про романтичні стосунки – ілюстративний або відеоряд з відповідною музикою, які покликані передати настрій та емоції героїв
Концептуальні – транслюють ключові ідеї й загальну змістову спрямованість тексту. Вони засновані на рекламі незвичайної ідеї твору, на світогляді автора й цікавих думках, які він хоче донести до читача, на змістовому навантаженні книги. Такі буктрейлери більше підходять для класичної, елітарної або філософської літератури.
- Етапи роботи над буктрейлером (Слайд №8)
Зверніть увагу на екран. Виділяють кілька етапів сворення буктрейлеру:
- Вибір книги
- Написання сценарію
- Підбір ілюстративного та відеоматеріалу
- Озвучення
- Відеомонтаж
- Реклама власного мультимедійного продукта.
- Конструювання буктрейлеру
- Переходимо до конструювання буктрейлеру.
Вчитель В одному інтерв’ю відомий український письменник Юрій Винничук зауважив, що з дитинства і досі дуже любить казки, і йому здається, що він постійно пише самі казки. Одна з таких його казок, повість-казка «Місце для дракона», розповідає про сучасний світ, у якому живуть «драконівські закони». Саме над створенням буктрейлера за цією книгою ми будемо працювати сьогодні на уроці.
- 1. Вибір книги (Повернути листок на дошці)
Прийом «Прочитай – не пожалкуєш»
Вчитель: Наше життя без розчарувань так само неможливе, як без любові та вірності. Який дивний цей світ, в якому поряд добро і зло, дружба і підступність, відданість і зрада. Світ, створений Юрієм Винничуком у повісті-казці «Місце для дракона», цікавий, багатогранний і багатовимірний, і такий непередбачуваний, неоднозначний. Переконайте в цьому наших потенційних читачів. Одним найвлучнішим словом чи лаконічною фразою продовжіть речення: «Читайте «Місце для дракона» Ю Винничука – і Ви не пожалкуєте, бо…» (Слайд № 9)
- ця книга про… що?
- знайомить нас… з ким?
- дарує нам… що?
- навчає нас чого?
- переконує нас в тому, що її автор – непересічна творча особистість, бо…
Прийом «Штрихи до портрету» Слайд №10
Додатковий матеріал
Юрій Павлович Винничук – прозаїк, літературознавець, публіцист, лауреат премії «Книга року ВВС», входить у п’ятірку найпопулярніших українських авторів. Народився 1952 року в Івано-Франківську. Освіту отримав у Прикарпатському університеті імені В. Стефаника. Навчався на філологічному факультеті. Працював учителем української мови та літератури. У 1974 році переїжджає до Львова, де йому довелося спробувати себе у різного роду спеціальностях: від звичайного вантажника до професійного дизайнера-оформлювача та режисера Львівського театру естради «Не журись».
З 1997 року є членом Асоціації українських письменників. Юріі Винничук зробив великий внесок в розвиток сучасної української літератури. На сьогоднішній день йому уже 65 років. Він переможець конкурсу Бі-Бі-Сі на кращу українську книгу за роман «Весняні ігри в осінніх садах» (2005). Його твори перекладалися в Англії, Аргентині, Білорусі, Канаді, Німеччині, Польщі, Сербії, США, Франції, Хорватії, Чехії.
Вчитель: наступний етап створення нашого буктрейлеру – це «написання сценарію».
Крок 2 Написання сценарію (Повернути листок на дошці)
Вчитель: Пригадайте, що таке сюжет?
Написання сценарію – самий складний етап у створенні буктрейлеру. Сюжет — це основа Вашого відеоролика, те, з чого він буде складатися. На цьому етапі треба визначитися, який вид буктрейлеру за змістом ви оберете. І вже в залежності від виду вашого ролика ви будете створювати сценарій. Але важливо внести інтригу і вибудувати сюжет таким чином, щоб читачеві неодмінно захотілося дізнатися, що ж буде далі. А дізнатися це можна, лише прочитавши книгу.
Вчитель: переходимо до «написання» сценарію до нашого майбутнього
буктрейлера.
Прийом «Асоціативний ряд»
Вчитель: Вам часто доводилося читати художні твори та дивитися фільми про драконів. Якими найчастіше вони бувають? (Відповіді)
Звичайно, дракон асоціюється в нас із жорстокістю, кровожерливістю. А чи був таким дракон Грицько?
Робота з інтерактивною дошкою
Розгляньте зображення драконів. Які з них відповідають фольклорному уявленню, а які можуть бути ілюстраціями до книги Ю. Винничука
- Створіть асоціативні грона «Дракон у фольклорі» та «Дракон Грицько»
Дракон у фольклорі:
- злий:
- страшний:
- потворний,:
- дихає полум’ям;
- кровожерлий;
- підступний;
- триголовий,
Дракон Грицько:
- добрий,
- ввічливий,
- чуйний,
- миловидний,
- освічений,
- талановитий,
- людяний,
- любить природу,
- пише вірші,
- розсудливий
- патріот…
Висновок: «Плоть драконяча, а душа людська»
Вчитель: Автор створив зовсім незвичного для нашої уяви дракона. Яких вчинків ви чекаєте від нього?
|