П`ятниця
18.07.2025
17:05
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Сайт учителя української мови та літератури Олійник Світлани Миколаївни
Головна Реєстрація Вхід
Каталог статей »
Меню сайту

Категорії розділу
Мої статті [236]
тести онлайн [0]

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 6

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0


олімпіада з української мови та літератури

10 клас

Українська мова

1. Поміркуйте.

Сучасний письменник, учасник АТО, захисник України від російських загарбників Петро Орлов зазначив: "Природа людини і природа країни пов’язані одна з одною. Наше суспільство все більше втрачає почуття відповідальності. В Україні стає все менше людей, які присвячують себе здійсненню свого призначення".

Викладіть ваш погляд на порушену проблему у формі твору-роздуму (до 1 ст.).

Сформулюйте тезу, наведіть переконливий аргумент, який найкраще підтвердить ваше міркування. Проілюструйте ваші думки посиланнями на приклади з художньої літератури чи інших видів мистецтва, історичними фактами або випадками з життя. Сформулюйте висновки.

Доберіть самостійно заголовок до твору.

13 балів

2. Проаналізуйте.

Запишіть речення, розставивши розділові знаки. Побудуйте його структурну схему. Підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте загальну характеристику всій конструкції й компонентам як простим реченням.

Коли берег упав оголивши бронзову спину нерухомої води білий кінь Шептало не стримавсь і побіг перечіпляючись об кореневища верболозів грузнучи в піску та задихаючись від не знаної досі нестерпної та все ж солодкої спраги яку можна вгамувати живою а не іржавою водою яка текла під його ногами (В. Дрозд).

11 балів

3. Зясуйте.

Антоніми широко використовуються в мовленні, однак є такі слова, які не мають антонімічних пар. Які слова не мають антонімів? Відповідь проілюструйте прикладами.

5 балів

4. Визначте.

У завданнях 1-2 оберіть одну правильну відповідь.

1. Оберіть рядок, у якому витлумачене слово утворене способом переходу однієї частини мови в іншу.

А мешканець Харкова

Б приміщення під землею

В огорожа з живих кущів

Г другий місяць року

Д атака у відповідь на атаку

2. Речення Задоволені й усміхнені … поверталися зі стадіону додому ускладниться відокремленим означенням, якщо на місці крапок уписати слово

А глядачі

Б футболісти

В тренери

Г футболісти й тренери

Д вони

У завданнях 3-6 установіть відповідність.

3. Між реченням та засобом звукового забарвлення в ньому.

1 Були б і ви, і ми таким би чином дома. Було б і вам, і нам краще ще так обом (Л.Костенко).

2 Страх і передчуття радості таки заставили мене задуматись (М.Стельмах).

3 Я на сторожі коло їх поставлю слово (Т.Шевченко). 4 Ой, дівчино лиця рум’яного, Полюби мене молодого (Народна пісня).

А асонанс
Б алітерація
В звукова анафора
Г фонетичні синоніми
Д звукова епіфора

 

4. Між видами підрядних частин і складнопідрядними реченнями.

1 підрядне часу

2 підрядне з’ясувальне

3 підрядне означальне

4 підрядне умови

 

 

А Ти не чуєш, як солов’ї весільним дзвоном дзвонять? (Леся Українка).

Б Коли вже народився ти поетом, за все відповідай у цім житті (Б.Олійник).

В Коли зоря в ранковім небі погожий віщувала день, мене будив пташиний щебіт і повнив серце молоде (Б. Дегтярьов).

Г І де нема святої волі, не буде щастя там ніколи (Т. Шевченко).

Д Намалюй мені ніч, коли падають зорі (М. Петренко).

 

5. Між зазначеними розділовими знаками й реченнями, у яких вони є.

1 тире між підметом і присудком

2 тире перед узагальнювальним словом

3 тире в складносурядному реченні

4 тире в безсполучниковому реченні

А Мені нагадують людські серця крихке і тонке серце олівця – зламати легко, застругати важче, списати неможливо до кінця (Д. Павличко).

Б Науці належить розум, а поезії – душа (В. Шевчук).

В І рядки старих верб, і садки, і розкіш густої трави по левадах – усе залите гарячим палким сонцем (І. Нечуй-Левицький).

Г Краса душі, краса любові – найвища на землі краса (В. Сосюра).

Д Чужих два слова в пісні буде – і пісня вже тоді чужа (Д. Павличко).

 

6. Між фразеологізмами-антонімами.

Фразеологізм

Антонім

1 тримати в кулаці

2 тримати в тіні

3 триматися гоголем

4 тримати хвіст трубою

А тримати на виду

Б попускати віжки

В тримати в пазурах

Г піджимати хвоста

Д опускати руки

 

9 балів

Усього з української мови – 38 балів

 

Українська література

1. Поміркуйте.

Напишіть твір (1 ст.) за однією із запропонованих тем.

1. Шлях помсти й крові як трагічна сторінка в житті українського й польського народів (за повістю "Облога Буші" М. Старицького).

2. Пошук ідеалів і проблема вибору в романі "Хіба ревуть воли, як ясла повні?" Панаса Мирного та Івана Білика.

3. Причини особистої драми Мартина Борулі (за п’єсою Івана Карпенка-Карого).

14 балів

2. Визначте.

Дайте короткі відповіді:

1

Твір (назва) (автора(ів)) літературознавці називають симфонічним твором, характеризуючи його частини різними музичними термінами: алегро, адажіо, менует, рондо?

2 бали

2

Мистецьке кредо І. Карпенка-Карого – … .

1 бал

3

"І сниться.., що вона стоїть у березі Дністра, але що вона – не вона, а калина, уся напрочуд вбрана і квіточками, і пишними червоними кетягами; на тім боці проти неї росте явір, та такий стрункий та гарний, що так їй і хочеться прилинути до нього, пригорнутися своїм листям і лагідним шепотінням своїм злитися з могучим шелестом явора". Назвіть твір і його автора.

 

 

 

 

 

1 бал

4

Назвіть ім’я та прізвище ректора Київського університету, засновника київської школи романтиків.

1 бал

5

  • Аліг’єрі у "Божественній комедії" зобразив кола пекла. Т.Г. Шевченко добре знав і любив цей твір. Назвіть твір, у якому Тарас Григорович дає співзвучний підзаголовок, змалювавши кола імперського пекла.

1 бал

6

(Назва) – збірник давньої літератури Михайло Грушевський назвав "золотою книгою українського письменного люду", зазначивши, що разом із "Кобзарем" Тараса Шевченка – це дві найпопулярніші українські книги.

1 бал

7

Назвіть прізвище письменника, вірші якого стали славнозвісними народними піснями, його історична проза пробуджувала національну пам'ять багатьох поколінь українських патріотів, його п'єси досі залишаються неперевершеними шедеврами не тільки театру, а й кіно.

 

 

 

1 бал

8

"Не знає свого щастя; сказано: молоде дурне... Ох, діти-діти! Якби ви знали, як-то хочеться бачить вас хорошими людьми, щоб ви не черствий хліб їли... Якби-то знали... тоді б ви зрозуміли, що батьки не вороги вам...". Назвіть твір і його автора.

1 бал

Усього – 9 балів

3. Укладіть.

Пригадуючи основні віхи життя митців (важливі події (2), твори (4), укладіть літературний портрет (до 1 ст.) (у публіцистичному стилі або у формі есе) Панаса Мирного або І.С. Нечуя-Левицького.

  1. балів

 

4. "Вікіпедія": українська версія.

Напишіть міні-статтю для "Вікіпедії" з теми: "Від аматорських гуртків до професійного "театру корифеїв", що став "школою життя" (І.Я. Франко).

Орієнтовна композиція статті для Вікіпедії:

1. Тлумачення поняття "театр корифеїв".

2. Представники "театру корифеїв" (2).

6 балів

Усього з української літератури – 38 балів

Категорія: Мої статті | Додав: svitlanaolijnik1976 (12.01.2019)
Переглядів: 73 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт

Пошук

Друзі сайту