11 клас
Українська мова
1. Поміркуйте.
"Я збагнув, який тендітний і вразливий навколо нас світ, як легко й безнадійно можна його позбутися; я раптом пізнав, що й життя людське може бути, як легенький подих літнього леготу, а ще я збагнув, що найтонша краса, яку творить світ, напрочуд короткочасна, що все красиве, ніби ніжна квітка, відірвана від землі: сьогодні вона цвіте, а завтра її немає" (В. Шевчук).
Викладіть ваш погляд на порушену проблему у формі твору-роздуму (до 1 ст.).
Сформулюйте тезу, наведіть переконливий аргумент, який найкраще підтвердить ваше міркування. Проілюструйте ваші думки посиланнями на приклади з художньої літератури чи інших видів мистецтва, історичними фактами або випадками з життя. Сформулюйте висновки.
Доберіть самостійно заголовок до твору.
У тексті використайте прості ускладнені речення (2); складнопідрядне речення з кількома підрядними (1).
16 балів
2. Проаналізуйте.
Запишіть речення. Побудуйте його структурну схему. Підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте загальну характеристику всій конструкції та компонентам як простим реченням.
Хто не чув, як тривожно ячать лебедині крила, шукаючи себе в чорних туманах, хто не бачив, як їхні безстрашні ватажки розбиваються вночі об незнані скелі, аби інші жили й могли долетіти до рідної землі, той ніколи до кінця не збагне, що в людях живуть ті самі закони землі обітованої (В. Земляк).
12 балів
3. Лінгвістичний бліц.
1. Поясніть термін "морфологічні синоніми"; наведіть приклади морфологічних синонімів (2).
2. Яку стилістичну функцію виконують дієприслівникові звороти в текстах наукового стилю? Відповідь проілюструйте прикладом.
3. У якому відмінку варто уживати іменник і прикметник, якщо вони виконують роль іменної частини складеного присудка? Наведіть приклади.
4. Яким граматичним зв'язком приєднується до головного слова неузгоджене означення? Наведіть приклади.
4 бали
4. Визначте.
У завданнях 1-2 оберіть одну правильну відповідь.
1. Правил чергування у-в дотримано в усіх реченнях, ОКРІМ
А Вірю я в правду свого ідеалу.
Б Була весна, удень пригрівало сонце.
В Яблуневі сади стояли вмиті росою.
Г Яблуко м’яко скотилося у траву.
Д. Уже доспіли яблука, груші.
2. У фразеологізмах вертівся як … в окропі, влипнути як … в мед, чутно, коли і … летить, якась … вкусила замість крапок має бути слово
А птаха
Б курка
В муха
Г оса
Д бджола
У завданнях 3-5 установіть відповідність.
3. Між способом творення слів і прикладом.
1 суфіксальний
2 префіксально-суфіксальний
3 безафіксний
4 складання основ
|
А по-доброму, узголів’я, підвіконня
Б доброта, світанок, чорноземний
В ліворуч, шістсот, краєвид
Г підпал, підліт, підхід
Д підвид, підклас, підтип
|
4. Між випадками вживання тире в безсполучниковому реченні та прикладами речень.
1 друга частина виражає наслідок
2 друга частина вказує на швидку зміну подій
3 перша частина вказує на час дії
4 зміст частин протиставляється
|
А Ораторів у нас тьма-тьмуща – оратаїв, на жаль, іще замало.
Б Треті півні заспівають – я вернусь до хати.
В Вітер війнув – листя з клена жовте, жовтаво-золоте полетіло.
Г Вдаримо гучно ми в дзвони – всесвіт обійде луна.
Д Мій рідний дім – душі свята основа, життя мого безсмертне джерело.
|
5. Між типом складного речення і прикладом (розділові знаки пропущено).
1 складнопідрядне
2 складне речення із сурядним і підрядним зв’язком
3 складне безсполучникове
4 складне речення зі сполучниковим сурядним і безсполучниковим зв’язком
|
А Прилітає до калини синьоокий соловей, до криниці припадає кароокий журавель, і кує літа зозуля у зеленому бузку, і квітує наше щастя у вишневому садку (А. Корінь).
Б Будем іти ми з тобою тоді в ніжному вітрі до рання, вип'ю я очі твої молоді, повні туману кохання... (В. Сосюра).
В Де обрії гойдалися вітрами, осінній ранок барви розливав (М. Сингаївський).
Г Після братської виникла Лаврська школа, і вони згодом злилися, утворивши Київську колегію (М. Слабошпицький).
Д Сон закрив мої повіки, і я прокинувся, коли вже гарячий пишно-блискучий день продирався через усі отвори хатини (М. Грушевський).
|
7 балів
Усього з української мови – 39 балів
Українська література
1. Поміркуйте.
Напишіть твір (1 ст.) за однією із запропонованих тем.
1. Утілення поетичної ідеї про сутність життя, його вічність і швидкоплинність у новелі "Дитинство" Ю. Яновського.
2. Еміграція як мандрівка у невідомість (за новелою "Камінний хрест" В. Стефаника).
3. Не візьмеш плачу з собою –
Я плакати буду пізніш!
Тобі ж подарую зброю:
Цілунок гострий, як ніж (Олена Теліга).
Українська поезія – героям війни сьогодення (що з української поезії можна порадити воїнам, які захищають нашу землю від зла?).
14 балів
2. Визначте.
Дайте короткі відповіді:
1
|
(Автор) у праці (назва) про Павла Тичину подав такі узагальнені судження: "Поет помер, але Тичина лишився жити і мусив, уже як чиновник, виконувати поетичні функції…"
|
2 бали
|
2
|
ВАПЛІТЕ – це... . Хронологічні межі діяльності цієї організації – .
|
2 бали
|
3
|
"За хатою недалеко – картопля, на пiдметi – коноплi. Сядеш собi: вiтер вiє, сонце грiє, картоплиння навiває думки". Назвіть автора і твір.
|
2 бали
|
4
|
Літературознавець Юрій Лавріненко писав: "Хоч (прізвище) називають то символістом, то імпресіоністом, то романтиком чи зводять характер його поезії до справді притаманної йому панмузичності, проте він не вкладається в рамки жодного "ізму"?
|
1 бал
|
5
|
"Життя пережите, мов шлях заболочений. Шлях, що ним не йдуть, а бредуть, повільно пересуваючи ноги…" – так оцінював свій життєвий шлях письменник "Розстріляного відродження". Назвіть прізвище.
|
1 бал
|
6
|
У передмові до збірки (назва) (прізвище автора) писав: "Значна частина поміщених тут віршів – то діти страждання. Я писав їх у темній кімнаті, із зажмуреними, болючими очима".
|
2 бали
|
7
|
"Там, за отрогами сизого боку, спалахують блискавиці і накипають, і піняться гори. Важкий душний грім ніяк не прорветься з Індії, зі сходу. І томиться природа в передгроззі". Назвіть автора і твір.
|
2 бали
|
8
|
(Прізвище) на початку ХХ століття своєю творчістю запропонував урбаністичні мотиви, динамізм, змінював узвичаєну форму вірша.
|
1 бал
|
9
|
Молитву Мойсея на горі біля табору Іван Франко зобразив у дивовижний спосіб, використавши тінь як художній образ. Поясніть, із якою метою.
|
2 бали
|
10
|
"Література складається з творчості, життя літературне – з розмов літераторів. І на їхніх устах кожен факт з життя письменника чудесно стає літературним фактом, анекдот про нього – літературним анекдотом…". Назвіть автора і твір.
|
2 бали
|
Усього – 17 балів
3. Проаналізуйте.
Виконайте структурно-художній аналіз твору Богдана-Ігоря Антонича "Ніч на площі Юра" (жанр, вид лірики, провідні мотиви, художні засоби (4), характеристика ліричного героя).
Північ чорна, наче вугіль,
ходить тінь по площі Юра,
в’ються обручами смуги
на блискучих, сірих мурах.
Місяць – таємничий перстень,
вправлений у ночі гебан.
Будеш в срібнім сяйві мерзти
під холодним дахом неба.
Відрізнити сам не можеш,
що тут привид, а що ява,
чи це марево, чи може
дійсність, наче сон, лукава.
|
Це із скла й музики вежі,
це вогонь, що вже не гріє,
це останні світу межі,
це архітектура мрії.
Північ чорна, наче вугіль,
попіл сну на очі сипле,
різьбить сріблом в довгі смуги
небо до землі прилипле.
Дзвонить ніч на площі Юра.
Хрест, неначе ключ могутній.
І стає, мов тінь похмура,
нерозгадане майбутнє.
|
7 балів
Усього з української літератури – 38 балів
|