Завдання
ІІ етапу VIII Міжнародного мовно-літературного конкурсу
учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка
10 клас
1. «Тарас покинув Україну чотирнадцятирічним підлітком. Майже 10 років перебував на чужині. Він чув рідну мову, бо у Вільно й Петербурзі йому не раз зустрічалися земляки. У той час в Україні фактично не було жодної школи, де б викладання велось українською мовою, не видавалися рідною мовою книжки, журнали, газети… Як бачимо, були всі передумови для того, щоб молодий українець почав забувати рідну мову. Та сталося навпаки. Шевченко почав творити нею поезії», – зазначав Г. Клочек.
Чому молодий Тарас зумів попри все зберегти любов до рідного слова у той час, коли тисячі українців так легко зрікалися і зрікаються своєї мови?
Напишіть твір-роздум, відштовхуючись від даних слів. Проілюструйте своє висловлення доречними прикладами з поетичних творів Т. Шевченка.
(12 балів)
2. Запишіть речення, розставте розділові знаки, побудуйте його структурну схему, зробіть синтаксичний розбір (підкресліть головні і другорядні члени речення, зазначте над кожним словом частину мови, дайте загальну характеристику всій конструкції).
(10 балів)
Інтелектуальне наповнення шевченківських творів не застаріває в тому джерелі нуртує думка яка допомагає не просто вистояти віднайти себе в тяжкий час а й побачити майбутнє (Д. Дроздовський).
3. Назвіть твори Т. Шевченка, де діють ці персонажі.
- Хома Кичатий.
- Ярема й Оксана.
- Ян Гус.
- Королевий цвіт.
- Алкід.
(5 балів)
4. Продовжіть речення, відповідно до оригіналу.
- Вміла мати брови дати, карі оченята, та не вміла на сім світі ……….
- Малого сліду ………
На нашій славній Україні.
- Нічого кращого немає, як тая мати молодая з … … ….
- Кого Бог кара на світі, то й … ….
- Біленькі хати повалялись,
Стави …….. .
(5 балів)
5. Дайте вичерпні відповіді на питання.
- Цей відомий український композитор і співак, автор першої української опери був щирим і вірним другом Т. Шевченка, не раз допомагав йому під час заслання, листувався і зустрічався з поетом; він присвятив Кобзареві свою пісню, що стала народною – «Стоїть явір над водою». Назвіть прізвище цієї людини.
- Ця людина походила зі славетного (колись кріпацького) роду – з роду перших українських промисловців – цукрозаводчиків і селекціонерів. Був він також і відомим меценатом: саме його коштом видано Шевченків «Кобзар» 1860 року. Назвіть прізвище мецената.
- Все йде, все минає – і краю немає.
Куди ж воно ділось? Відкіля взялось?
І дурень, і мудрий нічого не знає.
Так Т. Шевченко в поемі «Гайдамаки» інтерпретував відомий вислів славетного давньогрецького філософа Геракліта Ефеського. Відтворіть цей вислів у первісній формі.
4. Цей славетний німецький композитор широко використовував у своїй творчості українські фольклорні мелодії, зокрема мотив пісні
С. Климовського «Їхав козак за Дунай». Т. Шевченко знав і любив творчість цього композитора, називав його «божественним, найвидатнішим музикантом», а його музику – «дивовижним творінням» часто згадував його у своїх творах, листах, «Щоденнику». Хто цей композитор?
(4 бали)
6. Зробіть ідейно-художній аналіз поезії А. Малишка.
Ревуть твої сурми, рвучи все минуле луною,
А зорі твої рожевіють
крізь ночі, крізь бурі зі мною;
А дзвони твої все гудуть,
все гудуть, бо потужно відлиті
З ножів і сокир,
із пожарів, з неволі й блакиті.
У дзвонах тих –
клекоти гніву на барвах скорботи,
І леза жагучі й холодні,
і посвист голоти,
Кривава ропа і пожарів картаті мережі.
Дихання Холодного Яру.
Вороння в півнеба. І межі,
Як реквієм – межі,
покраяні часом і ліком.
Пливуть твої дзвони
над серцем моїм і над віком,
І гомоном кутають землю,
і збуджують траси.
Ти чуєш, Тарасе?
Я знаю, ти чуєш, Тарасе...
(10 балів)
Усього - 46 балів
|