Олімпіада 7 клас
Українська мова
- Поміркуйте.
Напишіть есе (розмірковування в довільній формі) (до 1 ст.) за однією із запропонованих тем.
Для висловлення думок послуговуйтеся однорідними членами речення (1), складним реченням, частини якого поєднано сполучником але (1), реченнями з дієсловами різних способових форм (3).
- “Усе дороги й дороги, а до матері – стежка…” (В. Коломієць).
- “Шануй батька й неньку, то буде тобі скрізь гладенько” (Народна творчість).
- “Земле барвінкова, дай мені здоров’я!”
18 балів
- Виконайте.
Запишіть речення, розставивши пропущені розділові знаки. Зробіть повний синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над ними частини мови, дайте характеристику всій конструкції).
Народилося літо з дощів і холодних снігів наполохано сіло в садочку під вишнею.
5 балів
- Лінгвістичний бліц.
- Поставте наголос у словах: русло, камбала, перепис, флюорографія.
- Утворіть від іменника прикметник за допомогою суфіксів -ов-(-ев-, -єв-): груша, замш, парча, матч.
- Запишіть цифри словами.
До 40 додати 27; від 397 відняти123; скільки разів 9 міститься в 72?
- Відредагуйте речення.
Нарешті вони приступили до роботи.
Ми розбили парк.
По крайній мірі намагайтеся уникати росіянізмів.
Згори на нас дивилися багаточисленні зорі.
4 бали
- Визначте.
У завданнях 1-3 оберіть одну правильну відповідь.
- 1. Оберіть речення, у якому виділено історизм.
А Життя, козаче, такий хокей, де віртуозів товчуть до борту.
Б Знову – князі і смерди, корчиться з болю Русь..
В Десь на околицях риторики самотня істина живе.
Г Вітри, як старомодні листоноші, бо ми повідвикали від листів.
Д Обгородився місяць, мов ґазда, і з кимось ніч шепталася несміло.
- 2. Фразеологізмами є всі вислови, ОКРІМ
А ніде голці впасти
Б ніде голки взяти
В хоч голки збирай
Г як нитка за голкою
Д нікуди голки ткнути
- Оберіть рядок, у якому зайвим за морфемною будовою є слово.
А прохід, заміс, прадід, вигін
Б свіжо, весело, марно, зелено
В жалюзі. пончо, рандеву, беж
Г декому, зріжу, помию, нічия
Д портфоліо, вікно, кіно, бюро
3 бали
Усього з української мови – 30 балів
Українська література
- Поміркуйте.
Напишіть твір-роздум за однією із запропонованих тем (до 1 ст.).
- Викладіть ваш погляд щодо сказаного хорватським ученим-славістом В. Ягичем: “Українська народна поезія найбільш захоплююча, найкраща й найбагатша з усіх слов’янських…”
- Як проявляється патріотизм у вчинках, поведінці тухольців (за повістю І.Я. Франка “Захар Беркут”)? У чому полягає патріотизм сьогодні? Обґрунтуйте свій вибір.
- Мотив усеперемагаючого життєлюбства, доброти, любові у поезії Т.Г. Шевченка “Мені тринадцятий минало…”
- Дайте відповідь.
Дайте стислу відповідь на запитання:
Що таке притча?
Відповідь проілюструйте прикладом вивченого твору.
3 бали
- Проаналізуйте.
Виконайте структурно-художній аналіз твору (автор, назва, вид лірики, тема, основна думка, зображувально-виражальні засоби: метафори (4), епітети (4), слова зі зменшувально-пестливими суфіксами (4).
В час гарячий полудневий
Виглядаю у віконце:
Ясне небо, ясне море,
Ясні хмарки, ясне сонце.
Певне, се країна світла
Та злотистої блакиті,
Певне, тут не чули зроду.
Що бува негода в світі!
Тиша в морі… ледве-ледве
Колихає море хвилі;
Не колишуться од вітру
На човнах вітрила білі.
З тихим плескотом на берег
Рине хвилечка перлиста;
Править хтось малим човенцем, –
В’ється стежечка злотиста.
|
Править хтось малим човенцем.
Стиха весла підіймає,
І здається, що з весельця
Щире золото спадає.
Як би я тепер хотіла
У мале човенце сісти
І далеко на схід сонця
Золотим шляхом поплисти!
Попливла б я на схід сонця,
А від сходу до заходу.
Тим шляхом, що проложило
Ясне сонце через воду.
Не страшні для мене вітри.
Ні підводнії каміння, –
Я про них би й не згадала
В краю вічного проміння.
|
11 балів
Усього з української літератури – 30 балів
Олімпіада 8 клас
Українська мова
- Поміркуйте.
Напишіть есе (розмірковування в довільній формі) (до 1 ст.) за однією із запропонованих тем.
Для висловлення думок послуговуйтеся реченнями зі вставним словом (1), порівняльним зворотом (1), фразеологізмом у ролі підмета (1).
- Книжка у ХХІ столітті – виняток чи повсякдення?
- “Найкращий засіб від образи – пробачення” (Сенека).
- “Наймізерніше щастя в житті – багатство, найбільше – мудрість” (Г. Лессинг).
16 балів
- Лінгвістичний бліц.
- Поставте наголос у словах: фаховий, жалюзі, разом, начинка.
- Поставте іменники в родовому відмінку множини: гість, піддашшя, стаття, вісь.
- Запишіть цифри словами.
Від 1576 відняти 243; до 952 додати 59; скільки разів 7 міститься в 196?
- Утворіть правильні за змістом словосполучення: ставити (запитання, питання); (численна, чисельна) аудиторія, (книжна, книжкова) лексика, (дружний, дружній) візит.
4 бали
- Утворіть.
Від поданих словосполучень утворіть по одному складному слову. Визначте спосіб словотвору.
Здатний до праці, різні боки, знати край, подібний до лавини, трусити землю, білий сніг, військовий обов’язок, швидко плинути, збирати картоплю, важко хворіти, військова авіація, правий берег, кілька разів, південний схід, сріблясті іскри, кислий лимон.
5 балів
- Відредагуйте.
Відредагуйте словосполучення.
Дотримати слово, опанувати професією, зазнати невдачу, зрадити принципам, називати по імені, надіслати по пошті, заходи по поліпшенню, сталося із-за недбальства, один раз в місяць, увести в склад.
5 балів
Усього з української мови – 30 балів
Українська література
- Поміркуйте.
Напишіть твір за однією із запропонованих тем (до 1 ст.).
- Образи лицарів-оборонців рідної землі в українських історичних піснях.
- Сутність людського щастя, вдячності (за поемою Лесі Українки “Давня казка”).
- Викладіть ваш погляд щодо важливості шанобливого ставлення до митців свого краю як до особливо обдарованих людей, співців рідної землі (на прикладі вивчених творів письменників-земляків).
- Визначте.
Дайте короткі відповіді.
1
|
Заклик до збройної боротьби: “Годі тобі, пане-брате, Ґринджоли малювати, Бери шаблю гостру, довгу Та йди воювати!” звучить у пісні …
|
0,5 бала
|
2
|
В історичній пісні “Ой Морозе, Морозенку” народ порівнює татар із (назвіть природні явища) …
|
0,5 бала
|
3
|
Спочатку цикл “В казематі” складався з … віршів, але у … році в Москві, після повернення з вигнання, переписуючи твори з … до …, поет вилучив вірш ….
|
2,5 бала
|
4
|
Назвіть автора та його збірку, яку Іван Франко назвав найвищим здобутком за 1893 рік.
|
0,5 бала
|
5
|
Назвіть ознаки балади в пісні “Ой не ходи, Грицю” (6) …
|
3 бали
|
Усього – 7 балів
- Установіть.
У завданнях 1-2 установіть відповідність.
- 1. Між народними співцями та країнами (регіонами), у яких вони жили і творили.
Народні співці
|
Країни (регіони)
|
1 кобзарі
2 скальди
3 трубадури
4 поети-кіфареди
|
А Україна
Б Ісландія
В Скандинавія
Г Стародавня Греція
Д середньовічна Франція
|
- Між художніми засобами й прикладами.
Художні засоби
|
Приклади
|
1 епітет
2 інверсія
3 порівняння
4 персоніфікація
|
А Станьмо ось тут навшпиньки спокій їх берегти.
Б Там, за тополями, за огорожами, де місто тікає на ніч в степи…
В Вечір, мов казка, над Україною Казка, як вечір…
Г Може, не зможу батьком – стану їм старшим братом…
Д Треба в житті любити гаряче і багато: Сонце, дощі зернисті…
|
Усього – 4 бали
- Порівняйте.
Назвіть ознаки, які відрізняють українські історичні пісні від дум (6) та ліричних пісень (4).
5 балів
Усього з української літератури – 30 балів
Олімпіада 9 клас
Українська мова
- Поміркуйте.
Напишіть висловлення про улюблені українцями рослини з використанням уточнювальних прикладок (3) додаванням до народних назв наукових (наприклад: нагідки – календула; татарське зілля – аїр, петрові батоги – цикорій звичайний; смерека – ялина європейська).
15 балів
- Виконайте.
Запишіть речення, розставивши пропущені розділові знаки. Підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте характеристику всій конструкції.
І тільки тепер викупавшись у річці він знову став сліпучо-білим красенем схожим на древніх предків (В. Дрозд).
10 балів
- Визначте.
У завданнях 1-7 оберіть одну правильну відповідь.
- 1. Оберіть речення, у якому правильно оформлено цитату в реченні.
А У статті про О. Кобилянську сказано, що “Класичним зразком алегоричної мініатюри є поезія у прозі “Рожі”.
Б “Борітеся – поборете!” – цими словами Т. Шевченко став на захист усіх поневолених.
В В. Сухомлинський вважав, що: “вміння читати – означає бути чутливим до змісту й краси слова, до його найтонших відтінків”.
Г Б. Буряк пише, що: “В художній структурі сценаріїв і фільмів О. Довженка завжди присутній сам автор”.
Д Важливу композиційну роль відіграє монолог Мавки, що починається такими словами “О, не журися за тіло! Ясним вогнем засвітилось воно, Чистим, палючим, як добре вино, Вільними іскрами вгору злетіло”.
- 2. У всіх реченнях між частинами складносурядного речення ставиться кома, ОКРІМ (розділові знаки пропущено).
А Тільки коники сюрчать та перепел іноді підпадьомкує.
Б І наперед не треба ворожити і за минулим плакати не варт.
В Над Дніпром клубочиться задуха і пахне степом сизий деревій.
Г Пливе над світом осінь як медуза і мокре листя падає на брук.
Д Нове століття вже на видноколі і час новітню створює красу.
- 3. Букву втреба писати на місці обох пропусків рядка.
А ..мова (домовленість, угода, договір), ..мова (вимога, пропозиція)
Б ..лада (керівні органи), ..лада (право керувати кимось або чимось)
В ..права (спеціальне завдання), ..права (адміністративна установа)
Г ..ступ (початок навчання в університеті), ..ступ (виїмка, що нагадує сходинку)
Д ..клад (грошова сума, внесена до банку), ..клад (порядок, заведений у родині)
- 4. Оберіть рядок, у якому допущено лексичну помилку.
А являється прикладом
Б скасувати конференцію
В непридатний до вжитку
Г зважати на правила
Д Чи ж неповторне можна повторити?
- 5. Оберіть слово, у якому наголос падає на другий склад.
А адже
Б спина
В чарівна
Г зручний
Д начинка
- 6. Оберіть рядок, у якому всі слова утворено префіксальним способом.
А співіснування, антициклон, безсмертя
Б переоблік, узлісся, правнучка
В присмак, передчуття, підборіддя
Г реорганізація, протидія, неточність
Д самовідданість, безнадія, контрудар
- 7. Оберіть рядок, у якому є зайве за морфемною будовою слово.
А прохід, заміс, прадід, вигін
Б свіжо, весело, марно, зелено
В жалюзі. беж, рандеву, пончо
Г декому, зріжу, помию, нічия
Д портфоліо, вікно, кіно, бюро
У завданнях 8-9 установіть відповідність.
- Між фразеологізмами-антонімами.
Фразеологізм
|
Антонім
|
1 хоч головою об стінку товчи
2 хоч греблю гати
3 хоч у рамку вправ
4 хоч проти шерсті гладь
|
А глянути гидко
Б пальця в рот не клади
В як заячий хвіст
Г хоч мотузки крути
Д мухи не зачепить
|
- 9. Між словом і способом його творення.
Слово
|
Спосіб творення
|
1 перехід
2 міжпланетний
3 прочитання
4 контрудар
|
А префіксальний
Б суфіксальний
В префіксально-суфіксальний
Г безафіксний
Д складання
|
11 балів
- 4. Запишіть.
Запишіть речення (4), що виражають вибачення, і можливі відповіді на них.
4 бали
Усього з української мови – 40 балів
Українська література
- Поміркуйте.
Напишіть твір ( до 1 ст.) за однією із запропонованих тем:
1. “Серце і звичаї людські, а не зовнішні якості мають свідчити про те, хто ти є” (Григорій Сковорода).
- Ідея служіння народу у творах українських письменників.
- Роль і місце фольклору в духовному житті українського народу.
14 балів
- Визначте.
Дайте короткі відповіді.
1
|
Епоху 1648-1784 докладно описано в літописі …
|
1 бал
|
2
|
До циклу Т.Г. Шевченка “В казематі” увійшло (назвіть кількість) віршів.
|
1 бал
|
3
|
(Назва) – збірник давньої літератури – Михайло Грушевський назвав “золотою книгою українського письменного люду”, зазначивши, що разом із (назва збірки) (ім’я, прізвище автора) – це дві найпопулярніші українські книги.
|
3 бали
|
Усього – 5 балів
- Установіть.
У завданнях 1-3 установіть відповідність.
- Між дійовою особою (за трагікомедією Івана Карпенка-Карого “Сто тисяч”) та її соціальним (родинним) статусом.
Дійова особа
|
Соціальний (родинний) статус
|
1 Роман
2 Савка
3 Гершко
4 Бонавентура
|
А кум Герасима, крестьянин
Б багатий крестьянин
В син Герасима
Г фактор
Д копач
|
- Між літературним жанром і прикладом.
Літературний жанр
|
Приклад
|
1 поезія
2 байка
3 пісня
4 поема
|
А “Місяць на небі, зiроньки сяють …”
Б “Світ ловив мене, та не спіймав”
В “Бджола та Шершень”
Г “De libertate”
Д “Слово про похід Ігорів”
|
- Між назвою твору та його ідеєю (мотивом)
Назва твору
|
Ідея (мотив)
|
1. “Слово про похід Ігорів”
2. “De libertate”
3. “Бджола та Шершень”
4. “Всякому місту – звичай і права…”
|
А праця має стати для людини природною потребою
Б щасливий той, хто має чисте сумління
В заклик до єднання для спільної боротьби проти ворогів
Г воля – найцінніше багатство, уславлення Богдана Хмельницького
Д викриття моральної ницості священників-зрадників
|
Усього – 12 балів
- Проаналізуйте.
Виконайте структурно-художній аналіз твору (автор, назва, тема, жанр, вид лірики, образи, провідні мотиви, зображувально-виражальні засоби (5), римування, віршовий розмір).
Що є свобода? Добро в ній якеє?
Кажуть, неначе воно золотеє?
Ні ж бо, не злотне: зрівнявши все злото,
Проти свободи воно лиш болото.
О, якби в дурні мені не пошитись,
Щоб без свободи не міг я лишитись.
Слава навіки буде з тобою,
Вольності отче, Богдане-герою!
9 балів
Усього з української літератури – 40 балів
|